Vammaisten kuljetuspalvelut

Palvelu- ja asiointiliikenne

Kuntien järjestämä palvelu- ja asiointiliikenne on joukkoliikenteenomainen kuljetusmuoto kaikille, joille tavallisella bussilla kulkeminen on hankalaa. Matkustamiseen ei tarvita hakemusta eikä erillisiä todistuksia. Palvelu- ja asiointiliikenteellä pääset helposti lähipalvelujen pariin kuten kauppaan, apteekkiin tai lääkäriin. Palvelu- ja asiointiliikenteessä avustetaan tarpeen mukaan muun muassa kyytiin nousussa sekä kyydistä poistumisessa.

Palvelu- ja asiointiliikenteestä löydät lisätietoa oman kuntasi verkkosivuilta. Voit olla yhteydessä myös Palveluneuvontaan saadaksesi lisätietoa kuntasi palvelu- ja asiointiliikenteestä: puhelin 040 733 3949, ma–pe klo 8–16.30 tai sähköposti palveluneuvonta@pirha.fi

Huomioi, että kuntien järjestämä esteetön ja toimiva julkinen joukkoliikenne mukaan lukien palvelu- ja asiointiliikenne ovat aina ensisijaisia vaihtoehtoja liikkumistasi tukemaan. Jos palvelu- ja asiointiliikenteen käyttäminen ei ole toimintakykysi perusteella mahdollista, tutustu alla oleviin liikkumisen vaihtoehtoihin.


Vaikeavammaisten kuljetuspalvelut

Vaikeavammaisten kuljetuspalvelu on tarkoitettu heille, joilla on pitkäaikaisia, erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät vammansa tai sairautensa vuoksi pysty käyttämään julkisia kulkuneuvoja ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Kuljetuspalvelua voi saada asiointi- ja virkistysmatkoihin sekä tarpeesi mukaan työ- ja opiskelumatkoihin. Vammaisten kuljetuspalvelua voit käyttää asuinkuntasi ja lähikuntiesi alueilla. Pirkanmaalla kuljetuspalvelut järjestää Tuomi. Asiakas tilaa matkan Tuomen Kuljetustenohjauskeskuksesta (Kuohke), josta matka välitetään sopimuskumppanina toimivalle taksille. Kuljetuspalvelua ei myönnetä lääkäri-, kuntoutus- ja terveydenhuollon matkoihin, joihin voi saada Kelan korvausta.

Lisätietoa kuljetuspalvelusta

  1. Ohjausta ja neuvontaa kuljetuspalveluihin liittyen saat Palveluneuvonnasta, puhelin 040 733 3949, ma–pe klo 8–16.30, palveluneuvonta@pirha.fi tai oman alueesi lähitorilta.
  2. Jos sinulle on jo myönnetty kuljetuspalvelu tai olet jättänyt hakemuksen, ota yhteyttä liikkumisen tuen tiimiin, p. 040 504 4246 ma, ke-pe klo 9–11 ja ti klo 14-16 liikkumisentuki@pirha.fi

Voinko saada kuljetuspalvelua?

Ennen kuin täytät hakemuksen, tutustu palvelun myöntämisen perusteisiin. Kuljetuspalvelut on suunnattu ensisijaisesti vaikeavammaisille.

Voit saada kuljetuspalvelua, jos

  • sinulla on pitkäaikaisia (vähintään yksi vuosi), erityisiä vaikeuksia liikkumisessa
  • et pysty käyttämään julkisia kulkuneuvoja vammasi tai sairautesi vuoksi ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia
    • vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelut eivät korvaa puutteellista julkista joukkoliikennettä.

Kuinka haet kuljetuspalvelua?

Hae kuljetuspalveluja digitaalisesti: Voit jättää hakemuksen vammaispalvelulain mukaisesta kuljetuspalvelusta digitaalisesti OmaPirha-palvelun kautta.

Kuljetuspalveluhakemuksen liitteeksi ei tarvitse toimittaa asiantuntijalausuntoa, jos kirjaat hakemuksen lisätietoja-kohtaan: ”Suostun potilastietojeni katsomiseen hakemukseni käsittelyä varten.”

Jos et pysty itsenäisesti täyttämään digitaalista hakemusta, saat apua Palveluneuvonnasta tai oman alueesi lähitorilta. Palveluneuvonnan ja lähitorin ammattilaiset ohjaavat sinua sopiviin liikkumisen tuen palveluihin ja tarvittaessa auttavat hakemuksen tekemisessä.

Palveluneuvonta
040 733 3949, ma–pe klo 8–16.30
palveluneuvonta@pirha.fi

Lähitorien yhteystiedot

Mitä palvelu maksaa?

Kuljetuspalvelumatkasta peritään hyvinvointialueen vahvistama asiakasmaksu.

Ikääntyneiden kuljetuspalvelut

Voit hakea asiointiin ja muuhun jokapäiväiseen elämään kuuluvaan tarpeeseen sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua, jos olet ikääntynyt, pienituloinen etkä huonokuntoisuuden vuoksi pysty käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Lisätietoa liikkumista tukevasta kuljetuspalvelusta ikääntyneiden kuljetuspalveluiden sivulta.

Ikääntyneiden kuljetuspalvelut

Päivitetty 2.9.2024