Ikääntyneiden kuljetuspalvelut
Palvelu- ja asiointiliikenne
Kuntien järjestämä palvelu- ja asiointiliikenne on joukkoliikenteenomainen kuljetusmuoto kaikille, joille tavallisella bussilla kulkeminen on hankalaa. Matkustamiseen ei tarvita hakemusta eikä erillisiä todistuksia. Palvelu- ja asiointiliikenteellä pääset helposti lähipalvelujen pariin kuten kauppaan, apteekkiin tai lääkäriin. Palvelu- ja asiointiliikenteessä avustetaan tarpeen mukaan muun muassa kyytiin nousussa sekä kyydistä poistumisessa.
Palvelu- ja asiointiliikenteestä löydät lisätietoa oman kuntasi verkkosivuilta.
Voit olla myös yhteydessä Palveluneuvontaan saadaksesi lisätietoa kuntasi palvelu- ja asiointiliikenteestä p. 040 733 3949, ma - pe klo 8–16.30 tai sähköpostilla palveluneuvonta@pirha.fi
Huomioi, että kuntien järjestämä esteetön ja toimiva julkinen joukkoliikenne mukaan lukien palvelu- ja asiointiliikenne ovat aina ensisijaisia vaihtoehtoja liikkumistasi tukemaan. Jos palvelu- ja asiointiliikenteen käyttäminen ei ole toimintakykysi perusteella mahdollista, tutustu alla oleviin liikkumisen vaihtoehtoihin.
Liikkumista tukeva kuljetuspalvelu
Liikkumista tukeva kuljetuspalvelu on tarkoitettu ensisijaisesti ikääntyneille ja pienituloisille. Liikkumista tukevaa kuljetuspalvelua voi saada, jos et kykene käyttämään julkisia liikennevälineitä sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn vuoksi. Matkojen tavoitteena on tukea itsenäistä kotona asumistasi. Matkoja myönnetään enintään kahdeksan yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa.
Voit tehdä matkoja asuinkuntasi alueella sekä lisäksi yhteen rajakuntaasi. Matkoja myönnetään vain asiointi- ja virkistyskäyttöön. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevat eivät voi saada kuljetuspalvelua. Kuljetuspalvelua ei myönnetä lääkäri-, kuntoutus- ja terveydenhuollon matkoihin, joihin voi saada Kelan korvausta.
Lisätietoa kuljetuspalvelusta
- Ohjausta ja neuvontaa kuljetuspalveluihin liittyen saat Palveluneuvonnasta p. 040 733 3949, ma–pe klo 8–16.30, palveluneuvonta@pirha.fi tai oman alueesi lähitorilta.
- Jos sinulle on jo myönnetty kuljetuspalvelu tai olet jättänyt hakemuksen, ota yhteyttä Liikkumisen tuen tiimiin, p. 040 504 4246 ma, ke-pe klo 9–11 ja ti klo 14–16. Voit olla meihin yhteydessä myös sähköpostilla osoitteessa liikkumisentuki@pirha.fi
Voinko saada kuljetuspalvelua?
Ennen kuin täytät hakemuksen, tutustu palvelun myöntämisen perusteisiin.
Voit saada kuljetuspalvelua, jos
- et pysty käyttämään julkisia liikennevälineitä tai palvelu- ja asiointiliikennettä sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn vuoksi
- kuljetuspalvelut eivät kuitenkaan korvaa mahdollista puuttuvaa julkista joukkoliikennettä, kuten kutsu- ja palveluliikennettä
- matkojesi tavoitteena on tukea itsenäistä kotona asumistasi
- matkasi tarkoitus on jokin muu kuin terveydenhuollon käynti
- sinulla tai taloudessasi ei ole käytössä autoa
- tulosi ovat riittävän pienet
- Ohjeellinen bruttotuloraja, josta voidaan yksilöllisen harkinnan perusteella poiketa, on yhden henkilön taloudessa 1 350 e/kk ja kahden henkilön taloudessa 2 497,50 e/kk.
Kuinka haet kuljetuspalvelua?
Voit jättää hakemuksen sosiaalihuoltolain mukaisesta kuljetuspalvelusta digitaalisen asioinnin eli OmaPirhan kautta.
Jos et pysty itsenäisesti täyttämään sähköistä hakemusta, ota yhteys Palveluneuvontaan tai oman alueesi lähitoriin. Palveluneuvonta ja lähitorit ohjaavat sinua sopiviin liikkumisen tuen palveluihin ja tarvittaessa auttavat sinua hakemuksen tekemisessä.
Palveluneuvonta
040 733 3949, ma-pe klo 8-16.30
palveluneuvonta@pirha.fi
Kuljetuspalvelumatkasta peritään hyvinvointialueen vahvistama asiakasmaksu.
Vaikeavammaisten kuljetuspalvelut
Voit hakea asiointi- ja virkistysmatkoihin vaikeavammaisten kuljetuspalvelua, jos sinulla on pitkäaikaisia, erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jos et vamman tai sairauden vuoksi kykene käyttämään julkisia kulkuneuvoja ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
Lisätietoa liikkumisen tuesta
Päivitetty 29.8.2024