Readspeaker

Blogi: Tietotekniikalla halutaan sujuvoittaa asiakkaan ja ammattilaisen arkea

Miten kuntosali liittyy hyvinvointialueen tietohallinnon kehittämiseen? Tietohallintojohtaja Pasi Lehmus avaa asiaa blogissaan, joka käsittelee tietohallinnon muutosohjelmaa.

Artikkeli

 Aikuiset lapseni ostivat minulle ja vaimolleni viiden kerran kuntosalikortin. Ja personal trainerin kaupan päälle. Ajat oli buukattu valmiiksi kalenteriin ja rahat maksettu valmiiksi etukäteen. Lapset tiesivät, että vain tällä tavalla he pystyvät saamaan meidät liikkeelle. Ja sillä tiellä ollaan.

Kuntosali on esimerkki siitä, mihin sote-uudistuksella tähdätään. Painopistettä halutaan siirtää kevyempiin palveluihin ja ennaltaehkäisevään toimintaan. Samalla voidaan varmistaa riittävä tuki niille asiakkaille, jotka tarvitsevat paljon tukea ja apua. Sote-uudistuksella tavoitellaan parannuksia palveluita käyttävän asiakkaan ja palveluita tuottavan ammattilaisen arkeen. Molemmat on tehtävissä, ja molemmissa tietotekniikalla on keskeinen rooli.

Asiakkaan näkökulmasta fokuksessa on

  • digiasioinnin kehittäminen niin, että ammattilaisen avun saa nopealla vasteajalla ja laajoilla palveluajoilla asuinkunnasta riippumatta
  • kotiin vietävien digipalvelujen kehittäminen niin, että niiden avulla mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen ja tarvittavat tukipalvelut
  • nettisivujen selkeyttäminen niin, että tarjottavat palvelut ja niiden yhteystiedot löytyvät vaivattomasti asuinkunnasta riippumatta

Ammattilaisen näkökulmasta fokuksessa on

  • moderni ja monipuolinen työnkuva, jossa tietotekniikka tukee päivittäistä työskentelyä
  • yhtenäiset tietojärjestelmät, jotka mahdollistavat hoidon jatkuvuuden, sujuvan työskentelyn ja henkilöstön liikkuvuuden koko hyvinvointialueella yli kuntarajojen
  • järjestelmien jatkuva kehittäminen muuttuvien tarpeiden ja teknologian mukaisesti

Nämä kaikki ovat nyt työpöydällä, ja iso pyörä on pyörimässä. Selkeämmät nettisivut julkaistaan tänä kesänä, digiklinikka avataan laajamittaiseen käyttöön ensi kesään mennessä, sosiaalihuollon yhtenäinen asiakastietojärjestelmä otetaan käyttöön ensi kesään mennessä ja yhtenäisen potilastietojärjestelmän hankintaa valmistellaan parhaillaan sekä ammattilaisten työpajoissa että toimittajien tapaamisissa. 

Keskeiset tavoitteet ja painopisteet on koottu tietohallinnon muutosohjelmaan, jolla on keskeinen merkitys Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanossa. Linkin takaa löytyy tiivistelmä muutosohjelmasta.   

Tällä hetkellä fokuksessa on parantaa palveluja kunkin hyvinvointialueen sisällä, yhtenäistämällä järjestelmiä ja lisäämällä asiakkaiden mahdollisuuksia helppokäyttöisiin digipalveluihin. Tämän rinnalla pyritään kuitenkin yhteistyöhön, jotta kaikki 21 hyvinvointialuetta eivät kehittäisi samoja asioita omissa siiloissaan. Yhteistyötä on vauhditettu myös perinteisillä Sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivillä, jota isännöivät tänä vuonna Varsinais-Suomen, Pohjanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueet.

Ja lopuksi vielä kuntosaliin. Personal trainerimme Timo ohjaa meitä systemaattisesti ja kärsivällisesti: keppijumppa, selkäliikkeet, vatsalihasliikkeet, rintalihakset, askelkyykky, etureidet, takareidet, … Tekemistä riittää, ja petrattavaa on vähän kaikkialla. Ihan niin kuin sote-uudistuksen tietotekniikassakin. Nyt on päästy alkuun, ja tekeminen jatkuu molemmilla rintamilla. Timon mukaan pientä edistystäkin on jo havaittavissa. Ja sen palautteen pohjalta ostettiin taas uusi 10 kerran sarja.

Tiivistelmä tietohallinnon muutosohjelmasta

Teksti: Pasi Lehmus