Asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen

Jos koet, ettei sinulla ole varaa maksaa asiakasmaksua, voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakasmaksua voidaan alentaa tai se voidaan jättää perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Huom! Hakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut.

Asiakasmaksun alennusta ja perimättä jättämistä voit hakea vain julkisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laskuihin eli Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluja koskeviin laskuihin. Näihin maksuihin kuuluvat sekä tasasuuruiset että tulosidonnaiset asiakasmaksut.

Tasasuuruisia maksuja ovat mm. poliklinikkamaksu ja terveysaseman käyntimaksu, sairaalamaksut, hammaslääkärimaksu, kotihoidon arviokäynnit/arviojakso ja omaishoidonmaksu, lyhytaikainen asumispalvelu, lyhytaikainen päihdehoito (katkaisuasema) ja vammaispalvelujen ateriapaketit.

Tulosidonnaisia eli maksukyvyn mukaan määräytyviä maksuja ovat mm. säännöllisen kotihoidon maksu, ympärivuorokautisen asumisen maksu, yhteisöllisen asumisen maksu tukipalveluineen ja tukiasumisen maksut. Yksittäiset tukipalvelut (esim. turvaranneke tai turvapuhelin) käsitellään tulosidonnaisina maksuina.

Kun haet maksujesi alentamista tai perimättä jättämistä, hae myös kaikkia sinulle kuuluvia ensisijaisia etuuksia Kelasta.

Alennuksen ja perimättä jättämisen voi saada sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä tulosidonnaisiin että tasasuuruisiin maksuihin. Hakulomake ja käsittelyprosessi ovat erilaisia riippuen, kummasta maksutyypistä on kyse. Lomakkeet löydät "Tasasuuruisen maksun alennus ja vapautus" ja "Tulosidonnaisten maksujen alennus ja vapautus" -otsikoiden alta.

Jätä kirjallinen hakemus, jossa esität perusteet ja tositteet menoistasi, tuloistasi, varoistasi, veloistasi tai mahdollisesta ulosotosta. Liitä hakemukseen tiliote kaikista tileistäsi kahden kuukauden ajalta sekä viimeisin veroilmoitus erittelyosineen.

Jos olet hakenut täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea sosiaalitoimesta, liitä kertaluonteisen maksun alentamisen hakemukseen myös toimeentulotukipäätös. Kelan perustoimeentulotuen päätöstä ei tarvitse liittää.

Ilmoita hakemuksessa myös samassa taloudessa asuvan avio- tai avopuolison tiedot.

Alennusta tai perimättä jättämistä tasasuuruisiin asiakasmaksuihin voit hakea joko lomakkeella tai digitaalisesti OmaPirha -sähköisessä asioinnissa. 

Jätä kirjallinen hakemus, jossa esität perusteet ja tositteet:

  • menoistasi laskun eräpäivän kuukaudelle
  • tuloistasi
  • varoistasi
  • veloistasi
  • mahdollisesta ulosotosta
  • tiliote kaikista tileistäsi laskun eräpäivää edeltävältä kahdelta kuukaudelta

Alennusta tai perimättä jättämistä ei myönnetä:

  • laskuun, joka on vanhempi kuin 60 päivää laskun päiväyksestä
  • laskuun, joka on edennyt perintään (poikkeuksena lasku, joka on alle 60 päivää laskun päiväyksestä)
  • laskuun, joka on jo maksettu osittain/kokonaan 
  • laskuun, joka on huomioitu Kelan perustoimeentulotuen laskelmassa
  • peruuttamattoman käynnin laskuun
  • Pirkanmaan pelastuslaitoksen laskuihin (ensihoidon ja sairaankuljetuksen omavastuu 25 euroa; sairaankuljetuksen omavastuilla on Kelan vuotuinen maksukatto 300 euroa.)
  • kuolleen henkilön laskuihin, jos hakemus saapuu kuolinpäivän jälkeen tai jo vireillä oleviin hakemuksiin, jos laskun eräpäivä on kuoleman jälkeen

Toimita hakemuksen liitteeksi kopiot laskuista, joihin haet alennusta tai vapautusta. Hakemusta ei voi tehdä etukäteen mahdollisiin tuleviin laskuihin.

Hakemusta ei käsitellä, jos lasku on vanhempi kuin 60 päivää. Huomaathan, että määräaika lasketaan laskun päiväyksestä (ei eräpäivästä) laskien.

Hakemus on henkilökohtainen, samalla hakemuksella ei voi hakea saman kotitalouden toisen henkilön laskulle alennusta- tai perimättä jättämistä.

Jos sinulla ei ole Kelan perustoimeentulotuen päätöstä hakukuukaudelle laskelmaa varten, vaaditaan lomakkeessa mainitut liitteet. Laskelmassa huomioidaan sinun ja mahdollisen puolison kaikki nettotulot ja käytettävissä oleva varallisuus sekä perustoimeentulotuessa huomioitavat menot. Voit vedota myös muihin menoihin, esimerkiksi ulosottovelkaan tai velan maksusuunnitelman mukaiseen kuukausierään.

Toimita kaikki vaadittavat liitteet. Näin hakemuksen käsittelyaika ei tarpeettomasti pitkity. Pirkanmaan hyvinvointialue saa tietoja tarvittaessa suoraan esimerkiksi verottajalta, Kelasta ja Tulotietorekisteristä. Voit täydentää hakemusta myös jälkikäteen haettavan kuukauden menojen osalta.

Maksettuihin laskuihin tai laskuihin, joihin on myönnetty toimeentulotukea, ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä. Älä maksa laskua hakemuksen käsittelyvaiheessa.

Tasasuuruisten laskujen eräpäivät siirretään käsittelyn ajaksi. Asiakkaan itse jo sopimaan laskun maksusuunnitelmaan ei tehdä muutoksia.

Laskuun annetulla alennuksella tai sen perimättä jättämisellä ei ole vaikutusta maksukattoon.

Kuinka haet?

Lähetä lomake joko postitse tai täytä se digitaalisessa OmaPirha-palvelussa:

Huom! Laskujen eräpäiviä ei siirretä alennushakemusten käsittelijöiden toimesta, vaan asiakkaan tulee itse huolehtia eräpäivien siirrosta.

Jätä kirjallinen hakemus, jossa esität perusteet ja tositteet:

  • menoistasi
  • tuloistasi
  • varoistasi
  • veloistasi
  • mahdollisesta ulosotosta
  • tiliote kaikista tileistäsi kahden kuukauden ajalta

Alennusta tai perimättä jättämistä ei haeta laskulle, vaan tutkimme oikeuden alennukseen tai perimättä jättämiseen tietylle ajalle.

Alennusta tai perimättä jättämistä ei voi hakea kuolleelle henkilölle.

Alennusta tai perimättä jättämistä tulosidonnaisiin asiakasmaksuihin voit hakea joko lomakkeella tai digitaalisesti OmaPirha -sähköisessä asioinnissa.

Lomakkeella pitää ilmoittaa selkeästi, mitä ajanjaksoa ja palvelua hakemus koskee. Pääsääntöisesti hakemus käsitellään sen saapumiskuukaudesta alkaen.

Toimita kaikki vaadittavat liitteet. Näin hakemuksen käsittelyaika ei tarpeettomasti pitkity. Asumismenoista (mm. sähkö ja vesi) on toimitettava vähintään kolmen edeltävän kuukauden laskut, jotta keskimääräinen kulu voidaan arvioida laskelmalle. Voit täydentää hakemusta tarvittavilla liitteillä myös hakemuksen lähettämisen jälkeen. Pirkanmaan hyvinvointialue saa tietoja tarvittaessa suoraan esimerkiksi verottajalta, Kelasta ja Tulotietorekisteristä.

Maksuun ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä, jos yksin asuvalle on kertynyt varallisuutta (tilin saldo, osakkeet, rahastot yms.) yli 3 400 euroa tai puolisoille yhteensä yli 6 800 euroa. Harkinnassa otetaan huomioon perhekoko, jos perheessä on alaikäisiä lapsia.

Jos haluat sopia maksujärjestelyistä tai siirtää laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä Monetraan:

Monetran talouspalveluiden asiakaspalvelu
Puhelin: 040 146 9957
Sähköposti: laskutus.pirha@monetra.fi

Kuinka haet?

Lähetä lomake joko postitse tai täytä se digitaalisessa OmaPirha-palvelussa:

Asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä on päättänyt aluevaltuusto 3.11.2025. Lisätietoja:

Eräpäivän siirto

Tarvitsetko lisää maksuaikaa?

Voit siirtää laskusi eräpäivää, jos tarvitset lisää maksuaikaa: tämä onnistuu OmaPirha-palvelun Maksuni-osiossa.

Muutosilmoitukseen pitää tallentaa puhelinnumero ja sen laskun numero, jonka maksuaikaa haluat pidentää. Saat tekstiviestin seuraavan päivän aamuna muutetusta eräpäivästä. Tai saat ohjeistuksen jatkotoimista, jos eräpäivän siirto ei onnistunut.

Erikoissairaanhoidon (Tays) laskujen eräpäivän siirron osalta ole yhteydessä: potilaslaskutus@pirha.fi, puhelin 03 3116 6405, ma–pe klo 9.30–13.30.

Laskulle voidaan tarvittaessa laatia myös maksusuunnitelma. Maksusuunnitelmasta voit sopia Monetra Pirkanmaan tai erikoissairaanhoidon laskutuksen ollessa kyseessä, TAYS potilaslaskutuksen kanssa.

Päivitetty 11.11.2025