Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonnalle ja ohjaukselle yhteinen puhelin- ja chat-palvelu koko Pirkanmaalle syksyn aikana

Työikäisten sosiaalipalveluiden neuvontaa ja ohjausta yhtenäistetään Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Uutinen

Syksyn aikana otetaan vaiheittain käyttöön kaikkia pirkanmaalaisia työikäisiä palveleva sosiaalipalvelujen neuvonnan puhelinpalvelu. Ensimmäisenä puhelinpalvelu otetaan käyttöön Tampereella, Kangasalla, Lempäälässä, Parkanossa ja Kuhmoisissa: näiden kuntien asukkaat voivat 1.9.2023 alkaen soittaa numeroon 03 384 5700 (ma, ti, to, pe klo 9–15 ja ke klo 12–17.30). Muut Pirkanmaan kunnat siirtyvät keskitettyyn palveluun syys-lokakuun aikana. Siirtymään saakka eri kuntien asukkaita palvellaan nykyisissä numeroissa, jotka löytyvät pirha.fi-sivustolta sosiaalipalvelujen neuvonnan sivulta kuntakohtaisesta valikosta.

Lokakuussa chat laajenee kaikkien pirkanmaalaisten käyttöön

Sosiaalipalvelujen neuvonnan chat laajenee kaikkien pirkanmaalaisten palvelukanavaksi lokakuussa. Aiemmin chat on ollut käytössä vain Tampereella. Chatissa voi asioida samalla tavalla kuin puhelimessakin. 

Sekä keskitetty puhelinpalvelu että chat tulevat olemaan auki ma, ti, to, pe klo 9–15 ja ke klo 12–17.30.

– Kyseessä on merkittävä parannus, sillä aiemmin monissa kunnissa sosiaalipalvelujen neuvonta on saattanut palvella vain muutamia tunteja viikossa. Lisäksi saamme puhelinpalvelun rinnalle kaikkien pirkanmaalaisten käyttöön chatin, joka on monille helppo tapa ottaa yhteyttä, iloitsee palvelupäällikkö Sanna Vartio Pirkanmaan hyvinvointialueelta.

Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake tilanteisiin, joissa on herännyt huoli aikuisesta henkilöstä. Lomake löytyy sosiaalipalvelujen neuvonnan sivulta.

Keskitetyssä palvelussa yhteydenottoihin vastaa aina sosiaalihuollon ammattilainen. Sosiaalipalvelujen neuvonnassa ohjausta annetaan erilaisissa arjen ongelmatilanteissa ja elämän kriiseissä: vaikkapa arjen hallinnan heikentymiseen tai taloudellisiin huoliin liittyen.

– Yhteyden ottamista ei ole syytä arastella riippumatta siitä, ovatko huolenaiheet pieniä vai suuria. Työntekijät pyrkivät auttamaan asian selvittelyssä mahdollisimman pitkälle ja tarvittaessa varaamme ajan sosiaalipalveluihin tai ohjaamme muiden tarvittavien palveluiden äärelle, kertoo Vartio.