Sähköiset asiointipalvelut käytössäsi Pirkanmaan hyvinvointialueella

Sähköisen asioinnin kautta voi hoitaa monia kiireettömiä sosiaali- ja terveydenhuollon asioita.

Uutinen

Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelut löydät Pirha.fi-sivuilta. Etusivulta löydät asiointitietoon ohjaavia linkkejä, ja asiointikuntasi tiedot löydät esimerkiksi palveluhakemiston kautta.

Sivuilla sinua neuvoo chattibotti Pirbotti, joka oppii koko ajan lisää asukkaiden kysymyksistä. Pirbotin kautta pääset halutessasi keskustelemaan ammattilaisen kanssa chatissa. Ammattilaisemme tavoitat chat-palveluiden aukioloaikojen mukaisesti klo 8-16 välillä.

Sähköinen asiointikanava palveluksessasi

Pirkanmaan hyvinvointialueella on käytössä sähköinen asiointikanava, jonka kautta pääset tuttuihin oman asuinkuntasi sähköisiin asiointipalveluihin. Palveluissa voit esimerkiksi tehdä ajanvarauksia ja täyttää yhteydenotto- ja esitietolomakkeita. Verkkoasiointi on tarkoitettu kiireetöntä asiointia varten.

Sähköiseen asiointiin pääset pirha.fi-sivuston etusivun linkistä, mobiililaitteella sivustona alaosasta tai suoraan osoitteella asiointi.pirha.fi.

Osassa palveluista on mahdollista asioida myös läheisesi puolesta. Puolesta asiointi aloitetaan asuinkuntasi asiointipalvelussa.

Kirjaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella

Koska palvelussa käsitellään terveystietoja, asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista. Kirjautuessasi tarvitset siis joko pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Ensimmäisellä asiointikerralla tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot. Lisäksi on annettava suostumus, että Pirkanmaan hyvinvointialue voi lähettää sinulle ilmoituksia sähköpostilla tai tekstiviestillä. Ensimmäisellä käyttökerralla sinua pyydetään myös tarkistamaan yhteystietosi sekä lisäämään puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Omaolo yhdistää oman alueen palveluihin

Pirha.fi:n Sähköinen asiointi -sivulta pääset myös Omaoloon ja OmaTaysiin.

Lisäys 14.12.2023: Omaolo-palvelu ei ole enää käytössä Pirkanmaan hyvinvointialueella, eivätkä pirkanmaalaiset enää voi ottaa sen kautta yhteyttä ammattilaisiin.

Omaolossa voit tehdä erilaisia oirearvioita, jos epäilet esimerkiksi koronavirustartuntaa tai virtsatietulehdusta. Mikäli hoitoon hakeutuminen vaikuttaa tarpeelliselta, Omaolo yhdistää sinut oman alueesi ammattilaiseen tai ajanvaraukseen.

Omaolossa on mahdollisuus tehdä myös palveluarvioita. Voit arvioida, millaista tukea tai palvelua sinun tai läheisesi elämäntilanteeseen on tarjolla.

OmaTays on palvelu etenkin sellaisille asiakkaille, jotka ovat saaneet kutsun Taysiin tai joilla on parhaillaan hoitosuhde Taysissa. OmaTaysin kautta voit esimerkiksi tarkastella laboratoriopyyntöjä tai ajanvarauksiasi Taysissa, lähettää viestejä hoitoyksikköön tai antaa biopankkisuostumuksen.

Voit tehdä myös huoli-ilmoituksen

Sähköisen asioinnin sivulta löydät myös Ilmoita huoli -lomakkeen ja Pyydä apua lapsiperheelle -lomakkeen. Lomakkeilla voit ottaa yhteyttä Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöihin, jos koet huolta aikuisen tilanteesta tai pärjäämisestä tai jos sinulla herää huoli oman perheesi tai toisen lapsiperheen hyvinvoinnista.

Videovastaanotolla asioit kotoa sote-ammattilaisen kanssa

Videovastaanotto on turvallinen ja joustava mahdollisuus asioida ammattilaisen kanssa videoyhteyden välityksellä tilanteissa, joissa ei tarvita fyysistä tutkimista. Saat tietoa videovastaanoton mahdollisuuksista sinun hoitoasi toteuttavasta yksiköstä. Ammattilainen päättää lopulta, onko vastaanotto mahdollista toteuttaa etänä.

Saat linkin videovastaanottoon sähköpostiviestinä. Avaa saamasi linkki sinulle varattuna aikana. Vastaanotolle tunnistaudutaan vahvasti, eli tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

***
Uutista muokattu 1.3.2023: Päivitetty chat-palvelun uusi aukioloaika.