Pirkanmaan hyvinvointialueen ensimmäinen puntaroiva asukaspaneeli käynnistyy 

Uudella, puntaroivalla asukaspaneelilla halutaan saada asukkaiden ääni kuuluviin hyvinvointialueen palveluiden kehittämisessä ja päätöksenteossa. Ensimmäisessä asukaspaneelissa käsitellään asiakaslähtöisiä digipalveluita. 

Uutinen

Pirkanmaan hyvinvointialue on lähettänyt kutsut kirjeitse ensimmäiseen asukaspaneeliinsa. Puntaroiva asukaspaneeli on kansalaisosallistumisen muoto, jota Pirkanmaan hyvinvointialueella kokeillaan yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa.  

Hyvinvointialueen asukkailla on jo aiemmin ollut mahdollisuuksia vaikuttaa palvelujen kehittämiseen osallistumalla mm. asiakasraateihin. Puntaroivat asukaspaneelit tarjoavat uudenlaisen mahdollisuuden tuoda tärkeää tietoa ja näkökulmaa suoraan päättäjille.  

Ensimmäiseen asukaspaneeliin on kutsuttu 8000 satunnaisotannalla valittua Pirkanmaan hyvinvointialueen asukasta. Lopulliseen paneeliin valitaan ilmoittautuneiden joukosta noin 40 henkilöä, iältään 16–100-vuotiaita. Tavoite on, että asukaspaneeliin osallistuneet tuottavat harkitun ja jäsennellyn loppulausuman ja suosituksia. Asukaspaneelin tekemät suositukset otetaan mukaan Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon.  

Asukaspaneeli kokoontuu kolme kertaa keskustelemaan yhdessä asiakaslähtöisistä digipalvelusta. Paneelissa pohditaan, miten digipalveluiden käyttöä voidaan lisätä arvostavasti ja vastuullisesti pirkanmaalaisesta näkökulmasta. Tämä on osa laajempaa pyrkimystä kehittää digipalveluja aktiivisessa vuoropuhelussa asukkaiden kanssa, tavoitteena tarjota sujuvia, joustavia ja monipuolisia palveluita eri elämäntilanteissa oleville ihmisille. 

Tuoreimmat ajankohtaiset