Neuvolan asiakkaille tarjolla monipuolisesti palveluita – myös verkossa 

Sähköiset asiointikanavat, kuten sähköinen ajanvaraus, Neuvolachat ja iPana Äitiys -palvelu, ovat osa Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalveluita. Nämä matalan kynnyksen palvelut ovat helposti käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.

Uutinen
Mieshenkilö kirjoittaa mobiilipuhelimen näppäimistöllä.

Sähköinen ajanvaraus 

Sähköinen ajanvarausjärjestelmä on ensisijainen ajanvaraustapa neuvolaan. Sähköisen ajanvarauksen kautta varataan aika pääsääntöisesti alle kouluikäisille lapsille. Asiakkaan hakeutuessa raskauden johdosta neuvolaan on ensikontakti puhelimitse, muutoin raskausajan osalta neuvolakäynneillä sovitaan aika yleensä edellisen käynnin yhteydessä. 

Koko Pirkanmaalla käytössä oleva yhtenäinen sähköinen asiointi mahdollistaa joustavan ajanvarauksen kaikkien Pirkanmaan kuntien asukkaille. 

– Keväällä järjestelmän kanssa oli vielä haasteita, mutta näistä haasteista on onneksi päästy hyvin eteenpäin, palvelupäällikkö Johanna Vuoriaho iloitsee. 

Neuvolachat

Toukokuussa Pirkanmaan hyvinvointialueella otettiin käyttöön Neuvolachat. Neuvolachat tarjoaa neuvoloiden asiakkaille mahdollisuuden olla suorassa yhteydessä neuvolan terveydenhoitajiin. 

Neuvolachat on tarkoitettu yleiseen ohjaukseen ja neuvontaan asioissa, joissa ei ole välttämätöntä olla yhteydessä omaan terveydenhoitajaan. Tarvittaessa asiaa voidaan hoitaa henkilökohtaisemmin vahvan tunnistautumisen avulla. Asiakkaat saavat chatin kautta nopeasti ohjausta ja neuvontaa heidän mieltään askarruttaviin kysymyksiin. 

– Neuvolachatissa ei voi nykyisellään varata aikoja neuvolaan, vaan se on nimenomaan matalan kynnyksen yhteydenotto kanava mieltä askarruttavissa asioissa, Vuoriaho korostaa. 

– Chatilla on ollut kuukausittain noin 200 käyttäjää ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta, kertoo palvelupäällikkö Anni Remahl

Neuvolachat palvelee arkisin klo 10–12. Neuvolachattiin pääsee hyvinvointialueen verkkosivujen vaaleanpunaisen chat-ikonin kautta. 

iPana Äitiys -palvelu

Äitiysneuvolan asiakkaille tarjotaan kattava valikoima palveluita iPana Äitiys -palvelun kautta. Järjestelmä sujuvoittaa tietojen siirtymistä neuvolan ja synnytyssairaalan välillä. Asiakas saa ohjeet iPanan käyttöönottoon, kun hän on ensimmäisen kerran yhteydessä äitiysneuvolaan. Kirjauksia voi tehdä neuvolan terveydenhoitaja, synnytyssairaala sekä asiakas itse. 

Palvelu sisältää muun muassa sähköisen äitiyskortin, täytettävät neuvolan esitieto- ja kyselylomakkeet sekä kotimittausosion seurantatietojen kirjaamiseen ja kommentointiin. Asiakas voi itsenäisesti hyödyntää myös raskauspäiväkirjaa sekä kalenteria raskausajan tapahtumista ja sikiön kehityksestä. Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvolapalveluissa on otettu käyttöön myös viestiominaisuus, jonka kautta voi olla yhteydessä omaan terveydenhoitajaan. Viestiominaisuus palvelee kiireettömissä asioissa, viesteihin vastataan kolmen työpäivän kuluessa.