Asiointialusta ja digiklinikka avautuvat asiakkaiden käyttöön 1.5.2024. Ensimmäisessä vaiheessa digiklinikalla sairaanhoitaja arvioi hoidon tarvetta ja hoitaa asiakkaita lääkärin tuella. Lisäksi tarjotaan etävastaanotot lääkärille ja hoitajalle. Digiklinikka on laajennettavissa hyvinvointialueella myös muihin palveluihin.
Toiminnan käynnistyessä valtaosan palvelusta tuottavat Mehiläisen lääkärit ja hoitajat (noin 70 %) ja toiminnan vakiinnuttua valtaosan palvelusta tuottavat Pirkanmaan hyvinvointialueen omat ammattilaiset.
Palvelun vastausaikatavoite asiakkaalle on keskimäärin 10 minuuttia, kun hoidon tarvetta arvioidaan chatin kautta. Kiireelliset etävastaanotot pyritään hoitamaan saman päivän aikana, kiireettömät etävastaanotot viiden vuorokauden kuluessa.
- Tämä on merkittävä investointi pirkanmaalaisten perustason palveluihin ja yhteyden saamiseen. Digiklinikka tuo asuinpaikasta riippumattoman uuden ja yhdenvertaisen kokonaisuuden hyvinvointialueen palvelujen tarjontaan. Asukkaat asioivat digitaalisesti monissa eri palveluissa ja ovat myös aiemmin käyttäneet digiklinikkaa vastaavia terveyspalveluja, sanoo avopalvelujen ylilääkäri Jukka Karjalainen.
Digiklinikka tuo hyvinvointialueen asukkaille uudenlaisen ja helppokäyttöisen asiointikanavan terveydenhuoltoon laajemmilla aukioloajoilla aiempien yhteydenottokanavien rinnalle. Asiakas voi jatkossakin soittaa sote-asemalle tai asioida paikan päällä. Lähivastaanotolla terveysasemalla hoidetaan kasvokkaista tapaamista vaativat asiat, kuten tähänkin asti.
- Asiointikanavat kuitenkin monipuolistuvat ja tarjoavat eri asiointitapoja erilaisille väestöryhmille. Yhteydenotto terveyspalveluihin helpottuu ja on jatkossa mahdollista myös virka-ajan ulkopuolella.
Hengitystieinfektiot yleisiä yhteydenottosyitä
- Digiklinikka palvelee monipuolisesti perusterveydenhuollon tarpeissa kattaen sekä kiireellisiä että kiireettömiä oirekuvia. Hoitoon pääsy on nopeaa, ja asiointialusta mahdollistaa joustavan asioinnin. Aiemman kokemuksemme mukaan digitaaliset palvelut sujuvoittavat ammattilaisten arkea sekä tarjoavat potilaille pidetyn ja toimivan tavan oman terveyden hoitoon, kertoo Mehiläisen Etälääketieteen keskuksen johtava lääkäri Taavi Kaartinen.
Mehiläisen aiemman kokemuksen mukaan yleisimpiä digiklinikan yhteydenottosyitä ovat esimerkiksi hengitystieinfektiot, angiina tai kova kurkkukipu, silmätulehdus, naisten virtsatietulehdus, akuutit vatsataudit, seksuaaliterveys, punkinpuremat, haavat, akne, ihottumat ja allergiat. Lisäksi digitaalisessa kanavassa voidaan tehdä myös monien muiden pitkäkestoisempien oireistojen arviointia ja aloittaa niihin liittyviä tutkimuksia. Digiklinikalla hoidetaan vain sellaisia asioita ja potilaita, joita voidaan turvallisesti arvioida ja hoitaa etänä esimerkiksi Käypä Hoito –suositusten pohjalta.
Tavoitteena on ratkaista 70–80 prosenttia asiakkaiden yhteydenotoista digiklinikalla siten, ettei asiakas tarvitse jatko-ohjausta sote-aseman lähipalveluihin. Digiklinikalla palvelevat toiminnan käynnistyessä lääkärit ja hoitajat, mutta hyvinvointialueella on mahdollisuus laajentaa palvelua myös muihin ammattiryhmiin, kuten esimerkiksi psykiatrisen sairaanhoitajan, psykologin tai suuhygienistin palveluihin.
Palvelua käytetään tunnistautuneena
Digiklinikalla asioidaan joko mobiilisovelluksen tai verkkoselaimen kautta vahvasti tunnistautuneena. Digiklinikalla on myös mahdollista asioida lapsen tai iäkkään omaisen puolesta.
Pirkanmaan digiklinikka käyttää digitaaliseen asiointiin Mehiläisen tytäryhtiön BeeHealthyn SuomiSote-alustaa.