Apua on tarjolla ympäri vuorokauden
Päivystysapu 116117 on valtakunnallinen palvelunumero, joka tarjoaa kiireellistä hoidon tarpeen arviointia. Päivystysapu auttaa silloin, kun olosuhteet vaativat nopeaa reagointia, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole hätätilanne. Palvelu toimii niin sanotusti hätäkeskuksen sisarpalveluna ja auttaa arvioimaan, tulisiko potilaan hakeutua päivystykseen, vai riittäisikö kenties kotona seuranta ja omahoito. Tarvittaessa soittaja saa päivystysavun ammattilaisilta luotettavat itsehoito-ohjeet kotisohvalle.
– Kun asiakas soittaa numeroon 116117, puhelu ohjautuu paikannuksen avulla automaattisesti sen alueen päivystysapuun, missä soittaja on, vastaava sairaanhoitaja Ulla Virtanen kertoo.
Tämä mahdollistaa paikallisen neuvonnan ja ohjauksen oikeaan hoitopaikkaan. Kiireellisiä vaivoja hoidetaan Pirkanmaalla sote-asemien kiirevastaanotoilla ja päivystyksissä vuorokaudenajasta ja vaivan vakavuudesta riippuen. Päivystysapu toimii koko Pirkanmaan alueella keskitetysti.
– Vastaamme puheluihin ympäri vuorokauden, mutta palvelun merkitys korostuu erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin, kun sosiaali- ja terveysasemat ovat kiinni, sairaanhoitaja Aino Jantunen sanoo.
Yksi yleinen syy, miksi päivystysapuun soitetaan, on lapselle sattunut tapaturma.
– Kyllä joka työvuorossa tulee vähintään yksi puhelu, jonka syynä on se, että lapsi on mennyt mukkelis makkelis ja kolauttanut päänsä, Aino kertoo.
Myös aikuiselle sattuneet haaverit – nyrjähdykset ja murtumat – ovat usein puhelujen aiheina.
– Tavallinen flunssa ei ole syy soittaa päivystysapuun, mutta jos potilaalla on esimerkiksi hengenahdistusta, vaatii tilanne kiireellistä arviota, Aino jatkaa.
Vuodenaikojen vaihtelut näkyvät puheluissa jonkin verran. Talvella sattuu enemmän liukastumisia ja kesäisin tapahtuu toisenlaisia tapaturmia, kuten vaikkapa ongenkoukkujen aiheuttamia vaivoja.
Muita kiireellistä arviota vaativia tilanteita voivat olla esimerkiksi jatkuvat rytmihäiriöt, silmävammat, näköhäiriöt tai voimakas äkillisesti alkanut päänsärky.
Päivystysavussa on harvoin hiljaisia hetkiä
Päivystysavun numero 116117 on jo monille tuttu ja eri ikäryhmät ovat ottaneet palvelun hienosti käyttöönsä. Hoitajat vastaavat työvuoronsa aikana kymmeniin puheluihin.
– Yhden kuukauden aikana puheluita saattaa tulla meille lähes 15 000, Ulla arvioi ja jatkaa:
– Puheluista noin 40 prosenttia on sellaisia, että ohjaamme soittajan hakeutumaan päivystykseen tai kiirevastaanotolle. Kotioloissa tapahtuvaa omahoitoa neuvomme noin 30 prosentille soittajista ja osan soittajista ohjaamme asioimaan OmaPirhan digiklinikalle.
Joskus tilanne on niin kiireellinen ja vakava, että puhelu siirretään suoraan hätänumeroon 112.
– Nykyään teemme niin sanottua saattamista. Pidämme asiakkaan linjalla, päivitämme tilanteen hätäkeskuksen työntekijälle ja siirrämme puhelun sinne. Näin varmistamme, että kaikki tarvittava tieto välittyy sujuvasti, Aino kertoo.
– Keskiverto puhelu kestää puolesta minuutista kymmeneen minuuttiin. Pidemmät puhelut liittyvät usein mielenterveysasioihin, joissa keskustelua tarvitaan enemmän, sanoo Aino.
Johdonmukaisuus ja kirjaaminen ovat tukena työn haastekohdissa
Ainon mukaan toisinaan tulee vastaan haastavia tai epäselviä tilanteita:
– Joskus soittaja saattaa jättää kertomatta olennaisia asioita, tai tarina muuttuu kesken puhelun. Myös monisairaiden potilaiden tilanteen arviointi voi olla vaikeaa.
Päivystysavun hoitajat saavat tukea päätöksentekoonsa valtakunnallisista kiireellisen hoidon perusteista, jotka sisältävät käytännön työtä helpottavia suosituksia. Yhtenäinen kriteeristö lisää hoidon sujuvuutta ja potilasturvallisuutta sekä osittain ohjaa puhelun kulkua. Kirjaaminen on olennainen osa työtä, jotta seuraava hoitava taho näkee, mitä on jo selvitetty.
– Lisäksi käytämme avuksi esimerkiksi ammattilaisille tarkoitettua Hoituki-palvelua, Duodecimin Terveyskirjastoa ja Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuja. Meillä on myös mahdollisuus konsultoida tarvittaessa lääkäriä, Aino sanoo.
Ulla kertoo, että päivystysavun vahvuus on hoitajien laaja ja monipuolinen osaaminen erilaisista terveysasioista. Työ edellyttää nopeaa arviointikykyä potilaan tilanteesta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.
Työ on vaativaa, mutta palkitsevaa.
– Parasta on, kun voin auttaa soittajaa ja antaa tukea ja turvaa silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Soittajat ovat yleensä hyvin kiitollisia saamastaan avusta, oli se sitten kotihoito-ohjeita tai kehotus lähteä päivystykseen, Aino kuvailee.
Jos tarvitset kiireellistä apua terveysongelmaasi, ole yhteydessä joko digiklinikalle tai lähimmälle sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanotolle. Jos digiklinikka tai kiirevastaanotot eivät ole auki tai et tiedä, mihin hakeutua, soita päivystysapuun numeroon 116117. Palvelu on maksuton ja avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
Jos henki on vaarassa tai on kyse muusta vakavasta tilanteesta, soita hätänumeroon 112.