Readspeaker

Valikkonäyttö

Infektioiden torjunta suun terveydenhuollossa

Infektioiden torjunta suun terveydenhuollossa

Infektioiden torjunta suun terveydenhuollossa

Ohje päivitetty 24.5.2023

Tämä ohje koskee kaikkia Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon yksiköitä. Sen tarkoituksena on ohjeistaa infektioiden torjunnan näkökulmasta toimintaa suun terveydenhuollossa.

Asianmukainen infektioiden torjunta vaikuttaa keskeisesti asiakas- ja työturvallisuuteen. Kaikkien asiakkaiden hoidossa noudatetaan tavanomaisia varotoimia ja aseptisia periaatteita.

1. Henkilökuntaa koskevat ohjeet

1.1 Työasu

1.2 Henkilökohtainen hygienia

1.3 Rokotukset

2. Käsihygienia

3. Suojaimet ja niiden käyttö

4. Toiminta vastaanotolla

4.1 Vastaanoton avaaminen

4.2 Potilasvaihto

4.3 Vastaanoton sulkeminen

5. Veritapaturmat ja niiden ehkäisy

6. Välinehuolto

7. Jätehuolto

8. Hengitystieinfektio-oireinen asiakas suun terveydenhuollossa

9. Moniresistentin mikrobin kantaja suun terveydenhuollossa

1. Henkilökuntaa koskevat ohjeet

1.1 Työasu

Työasulla tarkoitetaan vaatetusta, jota käytetään työpaikalla ollessa. Työasua käyttävät ne työntekijät, jotka hoitavat asiakkaita sekä ne työntekijät, joiden vaatteet mahdollisesti likaantuvat työssä. Työasuun pukeudutaan työvuoron alkaessa työpaikalla ja se vaihdetaan puhtaaseen päivittäin ja tarvittaessa useamminkin. Työnantaja huolehtii työasun hankinnasta, pesemisestä ja korjaamisesta. Työasu pestään pesulassa.

Työasun on oltava lyhythihainen, jotta käsihygienia onnistuu. Lyhythihaista vilutakkia voi käyttää hoitotilanteissa. Tällöin se on osa työasua ja vaihdetaan päivittäin. Jos vilutakki on pitkähihainen, sitä ei saa käyttää hoitotilanteissa. Työasun on peitettävä alla olevat omat vaatteet.

Käsittele puhtaita työasuja desinfioiduin käsin. Työasut tulee säilyttää asianmukaisesti niille varatussa tilassa suojassa likaantumiselta. Puhtaat työasut eivät saa olla kosketuksissa likaisiin työvaatteisiin. Jos työasu on märkä tai eritteillä likaantunut, pakkaa se muovipussiin ennen pyykkipussiin laittamista.

Työjalkineiden tulee olla helposti puhdistettavat. Jokainen huolehtii itse säännöllisesti työjalkineidensa puhtaudesta. Eritetahrat desinfioidaan jalkineista heti. Työjalkineissa on käytettävä sukkia. Sukat pestään vähintään +60 °C:ssa.

Uskonnollisista syistä käytettävä päähine tai huivi vaihdetaan ja pestään päivittäin tai useammin sen likaantuessa. Työtehtävissä, joissa käytetään hiussuojusta, käytetään huivin sijaan kertakäyttöistä hiussuojusta.

1.2 Henkilökohtainen hygienia

Hyvästä henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen on tärkeää. Hiukset ja parta pidetään siistinä ja puhtaina. Pitkät hiukset ja rastat pidetään asiakastyössä sidottuina. Kaikille ammattiryhmille suositetaan hajusteettomien hygieniatuotteiden käyttöä allergisten reaktioiden ehkäisemiseksi.

1.3 Rokotukset

Tartuntatautilain (1227/2016) mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä, että tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita asiakkaita hoitavilla työntekijöillä ja työharjoittelussa olevilla opiskelijoilla on pykälän 48 mukainen suoja.

2. Käsihygienia

Hyvän käsihygienian edellytyksenä on, että käsien iho on terve. Asiakastyössä ei käytetä sormuksia, muita koruja, aktiivisuusrannekkeita tai kelloja. Kynsien tulee olla lyhyet ja lakattomat, teko-, rakenne- ja geelikynnet ovat kiellettyjä. Työasun hihat tulee olla lyhyet.

Kädet tulee pestä vedellä ja nestesaippualla töihin tullessa ja töistä pois lähtiessä sekä aina kun kädet ovat näkyvästi likaiset ja wc-käynnin jälkeen. Saippua levitetään kosteisiin käsiin, kädet pestään haalean juoksevan veden alla ja kuivataan huolellisesti kertakäyttöpyyhkeeseen.

Käsihygieniassa ensisijaista on käsien desinfektio alkoholipohjaisella käsidesinfektioaineella. Käsihuuhdetta otetaan kuiviin käsiin 3–5 ml käsien koosta riippuen. Huuhdetta levitetään kaikkialle käsiin, pyöritetään sormenpäitä kämmenessä niin että ne kastuvat molemmin puolin ja lopuksi hierotaan peukalot pyörivin liikkein. Käsihuuhdetta hierotaan vähintään 15 sekuntia. Työskentelyn voi aloittaa kosteilla käsillä, jos työtehtävä sen sallii. Koskettaessa sähkölaitteisiin tai ennen suojakäsineiden pukemista kädet tulee hieroa kuivaksi asti.

Kädet desinfioidaan

  • töihin tullessa ja töistä pois lähtiessä
  • ennen asiakkaan hoitotoimenpidettä ja hoitotoimenpiteen jälkeen
  • ennen suojakäsineiden ja muiden suojaimien pukemista ja niiden riisumisen jälkeen
  • ennen ja jälkeen asiakaskontaktin
  • ennen puhtaiden tarvikkeiden ja välineiden käsittelyä
  • siirryttäessä puhtaampaan työvaiheeseen.

3. Suojaimet ja niiden käyttö

Suojakäsineet

Suojakäsineitä käytetään kaikissa suun alueen toimenpiteissä sekä käsitellessä desinfektioaineita ja jätteitä. Steriilejä suojakäsineitä käytetään kirurgisissa toimenpiteissä. Kädet desinfioidaan aina ennen suojakäsineiden ottamista paketista ja ne puetaan kuiviin desinfioituihin käsiin. Suojakäsineet ovat kertakäyttöiset ja asiakaskohtaiset. Suojakäsineet tulee vaihtaa siirryttäessä aseptisempaan työvaiheeseen. Suojakäsineiden riisumisen jälkeen suojakäsineet laitetaan suoraan jätteisiin ja kädet desinfioidaan.

Kirurginen suu-nenäsuojus

Suun terveydenhuollossa käytetään tyypin IIR (roiskesuojattu) kirurgista suu-nenäsuojusta kaikissa suun alueen toimenpiteissä. Kirurginen suu-nenäsuojus on kertakäyttöinen ja asiakaskohtainen. Kirurginen suu-nenäsuojus puetaan desinfioiduin käsin ja muotoillaan tiiviisti kasvoille. Käytön jälkeen se poistetaan ottamalla kiinni korvalenkeistä tai nauhoista ja laitetaan suoraan jätteisiin ja kädet desinfioidaan.

Visiiri, silmäsuojaimet ja luupit

Visiiriä tai silmäsuojaimia käytetään aina, kun on vaara eritteille ja roiskeille altistumiselle. Niitä suositellaan käytettävän myös välinehuollossa, kun välineitä pestään käsin. Visiiriä ja silmäsuojaimia käytetään asiakaskohtaisesti ja ne desinfioidaan joka asiakkaan jälkeen. Mikäli ne eivät kestä desinfiointia, pestään ne huolellisesti vedellä ja saippualla.

Luupit puhdistetaan valmistajan ohjeen mukaisesti.

Hiussuojain

Hiussuojainta käytetään kirurgisissa toimenpiteissä, kirurgista pöytää kattaessa ja välinehuollossa. Samaa hiussuojainta voi käyttää koko työpäivän ajan, jos se ei likaannu tai sitä ei riisuta välillä. Hiussuoja puetaan siten, että kaikki hiukset ovat peitettynä.

Tehdaspuhdas suojatakki

Suojatakki on kertakäyttöinen sekä asiakas- ja toimenpidekohtainen. Pitkähihaista suojatakkia käytetään hoidettaessa asiakasta kosketusvarotoimin. Käytön jälkeen suojatakki riisutaan niin, että ei kosketa takin ulkopintaa ja se laitetaan suoraan jätteisiin. Riisumisen jälkeen kädet desinfioidaan.

Suojainten pukeminen

  1. Desinfioi kädet
  2. (Pue suojatakki)
  3. (Pue hiussuojain)
  4. Pue suu-nenäsuojus
  5. Pue suojalasit tai visiiri
  6. Desinfioi kädet
  7. Pue suojakäsineet

Suojainten riisuminen

  1. Riisu (suojatakki ja) suojakäsineet
  2. Desinfioi kädet ja kyynärvarren alue
  3. Poista visiiri tai suojalasit
  4. Desinfioi kädet
  5. Poista suu-nenäsuojus
  6. (Desinfioi kädet ja riisu hiussuojain)
  7. Desinfioi kädet

Steriili suojatakki

Steriiliä suojatakkia käytetään kirurgisissa toimenpiteissä ja leikkauksissa suojaamaan steriiliä aluetta.

4. Toiminta vastaanotolla

Hoitohuoneen välineiden, tarvikkeiden ja laitteiden asianmukainen säilytys ja huoltaminen sekä pintojen puhtaudesta huolehtiminen hyvän työskentelyhygienian ohella muodostavat tärkeän osan vastaanottohuoneen päivittäishygieniasta. Lavuaareihin ei saa laittaa eikä lavuaarien roiske-etäisyydellä saa säilyttää likaisia tai puhtaita välineitä ja tarvikkeita. Vastaanottohuoneen tasot pidetään mahdollisimman tyhjänä ja tarvikkeet sekä välineet säilytetään kaapeissa tai laatikostoissa. Vastaanoton etukäteissuunnittelu ja tarvittavien tavaroiden esille kerääminen parantavat aseptiikan tasoa. Pintojen puhdistuksen ja desinfektion avulla katkaistaan pintojen kautta välittyvät tartuntaketjut.

Ennen jokaista vastaanottoa kerää ja ota esille hoidon aikana tarvittavat tarvikkeet ja välineet. Hoidon aikana kaapistot ja laatikot pidetään suljettuina. Jos hoidon aikana kaapistoista/laatikoista tarvitsee lisätarvikkeita, otetaan ne puhtailla desinfioiduilla atuloilla, joita ei käytetä muuhun toimintaan vastaanotolla tai painavat tarvikkeet puhtain desinfioiduin käsin. Älä koske ympäristöä tai puhtaita välineitä tarpeettomasti suojakäsineillä.

4.1 Vastaanoton avaaminen

Aamuisin ennen vastaanoton avaamista desinfektioaineiden jäämät poistetaan pöytäpinnoilta, kaapistojen ulkopinnoilta, hoitokoneesta ja asiakastuolista pyyhkimällä ne valmiilla yleispuhdistuspyyhkeellä.

Juoksuta vettä instrumenttiletkuihin konevalmistajan ohjeen mukaan ja ime imureihin noin litra kylmää vettä. Pyyhi desinfektioaineella instrumentti- ja imuletkujen sovitinkappaleet.

4.2 Potilasvaihto

Kiinnitä potilasvaihdossa erityistä huomiota hyvään käsihygieniaan sekä aseptiseen työjärjestykseen. Vaihda suojakäsineet siirryttäessä puhtaampaan työvaiheeseen ja desinfioi kädet.

Poista mahdolliset eritetahrat (näkyvä veri, oksennus tai muu kehon erite) kaksivaiheisella eritetahradesinfektiolla: imeytä erite ensin paperipyyhkeeseen ja pyyhi tahra-alue sen jälkeen eritetahradesinfektioon soveltuvalla desinfektioaineella ja kertakäyttöisellä siivouspyyhkeellä.

Laita jätteet ja kertakäyttöiset välineet suoraan jäteastioihin, terävät ja viiltävät välineet laitetaan riskijäteastiaan.

Monikäyttöiset välineet esim. instrumentit, käsi- ja kulmakappaleet, kolmitoimiruiskun kärki sekä imuholkit laitetaan välinehuoltoon lähtevään kannelliseen laatikkoon. Jos välineet ovat laatikossa yli 2 h ennen välinehuoltoon lähtöä, suihkuta niiden päälle instrumenttigeeliä.

Juoksuta vettä instrumenttiletkuista. Jos huuhtelupidikettä ei ole käytössä, veden juoksutus instrumenttiletkuista tapahtuu tehoimuun.

Vedä teho- ja syljenimuriin 2 dl kylmää vettä kertakäyttöastiasta.

Pyyhi valmiilla desinfektiopyyhkeellä

  • käytetyt tarveainepakkaukset
  • kaikki tasot, pinnat ja laitteet, joihin on koskettu hoidon aikana tai mahdollisesti kosketaan seuraavan asiakkaan aikana
    • kaapistojen kosketuspinnat
    • hoitokoneen instrumenttipöytä, instrumenttisillan laitteet, lamppu, näytön kahvat ja ohjauspaneeli
    • instrumenttiletkut
    • teho- ja syljenimuri
  • hoitotuolin käsinojat, päätuki ja tuen kahvat
  • silmäsuojaimet desinfioidaan pyyhkimällä tai toimittamalla välinehuoltoon lämpödesinfioitavaksi.

Huomioi pyyhinnässä pyyhkeen pinnan tai desinfektioliinan vaihto siirryttäessä toiseen pyyhittävään kohteeseen. Esimerkiksi kaapistojen kosketuspintojen pyyhkimisen jälkeen ei samalla liinalla pyyhitä hoitotuolin pintoja.

4.3 Vastaanoton sulkeminen

Tee normaalit potilasvaihtoon liittyvät toimet. Myös kosketuspinnat pyyhitään kuten potilasvaihdossa. Varmista, että tasoille ei jää näkyvää likaa.

Ennen pintojen desinfektiota:

  • Vedä imuletkustoihin n. 1 litra kylmää vettä ja tämän jälkeen imujen desinfektioon soveltuva desinfektioaine valmistajan ohjeen mukaisesti. Vaihda sovitinkappaleet.
  • Juoksuta instrumenttiletkuihin vettä 6-10 min.

Harvemmin tehtävät työt

Vaihda tai puhdista ja desinfioi imujärjestelmän sihti kerran viikossa. Imuletkut vaihdetaan uusiin 1–2 kertaa vuodessa.

5. Veritapaturmat ja niiden ehkäisy

Pistäviä ja viiltäviä välineitä käsitellään aina huolellisesti ja katsekontaktissa. Laita pistävät ja viiltävät välineet heti käytön jälkeen riskijäteastiaan. Älä laita neuloja takaisin neulansuojukseen (hylsytä) vaan käytä niiden käsittelyssä turvapoistajia.

Toimintaohje veritapaturmatilanteessa

Paikallishoito suoritetaan aina. Limakalvoroiskeet huuhdellaan runsaalla juoksevalla vedellä. Myös pisto- tai viiltoalueet puhdistetaan runsaalla juoksevalla vedellä ja heti sen jälkeen 80 prosenttisella alkoholilla (A12T Dilutus 80 %). Haavaa ei saa puristaa. Alkoholihaude jätetään iholle kahdeksi minuutiksi. Hauteena voidaan käyttää A12T-hauteen sijasta myös Ethanol 80 % ApoWipe -desinfektiopyyhettä.

Katso jatko-ohjeet: Veritapaturmaohje

6. Välinehuolto

Välinehuollossa ja likaisia välineitä käsiteltäessä on tärkeää muistaa hyvä käsihygienia sekä pisto- ja viiltotapaturmien ehkäisy.

Suun terveydenhuollossa välineet likaantuvat syljellä, verellä, suun kudoksilla ja erilaisilla hoidossa käytetyillä materiaaleilla. Lian kuivumisen ehkäisemiksi välineet tulee saada nopeasti välinehuoltoon. Välineet kerätään toimenpiteen jälkeen niille varattuihin kuljetuslaatikoihin. Jos välineet ovat kuljetuslaatikossa yli kaksi tuntia ennen välinehuoltoa, käsittele välineet instrumenttigeelillä. Instrumenttigeelillä käsiteltyjä välineitä ei pestä tai huuhdella ennen pesukoneeseen laittoa.

Välineet jaetaan niiden käsittely- ja käyttötavan mukaan puhtaisiin, desinfioituihin ja steriileihin. Puhdistetuista välineistä lika on poistettu ja mikrobien määrä vähennetty sellaiselle tasolle, joka ei sen käyttötarkoituksessa aiheuta tartuntariskiä. Välineet pestään aina ennen desinfektiota ja sterilointia. Poikkeuksellisesti käsin, on ne esidesinfioitava tartuntavaaran vähentämiseksi. Desinfioiduista välineistä on poistettu mikrobit tai vähennetty niiden taudinaiheuttamiskyky olemattomalle tasolle. Välineet desinfioidaan aina ennen sterilointia. Steriloiduista välineistä on tuhottu kaikki mikrobit, myös bakteerien itiömuodot.

Suun terveydenhuollossa välineiden puhtausaste valikoituu välineen käyttötarkoituksen mukaan.

Puhdistus

Väline ei ole suorassa kosketuksessa asiakkaaseen tai infektion riski on vähäinen Esimerkiksi suojaliinan pidike. Puhdistus tehdään esimerkiksi valmiilla yleispuhdistuspyyhkeellä.

Desinfektio

Väline koskettaa tervettä ihoa läpäisemättä sitä, mutta ei limakalvoa. Esimerkiksi silmäsuojaimet. Desinfektio tehdään esimerkiksi valmiilla desinfektiopyyhkeellä.

Lämpödesinfektio tai sterilointi

Välineellä kosketaan ihoa tai limakalvoa sitä läpäisemättä. Esimerkiksi perustutkimusvälineet ja korjaavassa hoidossa käytettävät välineet. Lämpödesinfektio tehdään esimerkiksi pesu- ja desinfektiolaitteella, sterilointi avosterilointina.

Steriili

Välineellä läpäistään iho tai limakalvo tai sillä käsitellään juurikanavaa. Esimerkiksi kirurgiset toimenpiteet, juurihoito ja parodontologinen hoito. Sterilointi tehdään pakattuna ja säilytetään pakattuna käyttöhetkeen asti.

7. Jätehuolto

Suun terveydenhuollossa syntyy yhdyskuntajätettä, erityisjätteitä ja vaarallista jätettä. Noudata jätteiden pakkaamisessa paikallisia jätehuollon ohjeita.

Erityisjätteisiin kuuluvat pistävät- ja viiltävät jätteet, jotka laitetaan riskijäteastiaan. Biologisen jätteen, nestemäisen veren ja eritteet saa tyhjentää viemäriin. Tietosuojajätteelle tulee olla oma keräysastia. Vaarallisiin jätteisiin kuuluvat amalgaamijätteet kerätään erikseen. Lääkejätteet hävitetään apteekin ohjeiden mukaisesti.

8. Hengitystieinfektio-oireinen asiakas suun terveydenhuollossa

Tämä ohje koskee kaikkia hengitystieinfektio-oireisia asiakkaita (myös COVID-19), jotka tarvitsevat kiireellistä hoitoa.

Asiakasohjaus

Hengitystieinfektio-oireiset asiakkaat pyritään hoitamaan päivän päätteeksi. Asiakkaat ohjataan tulemaan vastaanotolle juuri ennen heille annettua aikaa ja heille suositellaan käytettäväksi kasvomaskia odotustilassa. Asiakkaille ohjataan käsihuuhteen käyttö sekä oikeaoppinen yskimishygienia.

Ennen asiakkaan vastaanottoa

Ota valmiiksi esille asiakkaan hoidon aikana tarvittavat laitteet ja tarvikkeet. Sulje kaapinovet ja poista tasoilta tavarat, joita hoidon aikana ei tarvita. Hammaslääkäri avaa tietokoneelle tarvittavat asiakastiedot, jotta tietokoneeseen koskemista hoidon aikana voidaan välttää.

Pisaravarotoimien toteuttaminen hengitystieinfektio-oireisen asiakkaan hoidossa

Hengitystieinfektio-oireisen asiakkaan hoidossa käytetään kirurgista suu-nenäsuojusta. Poikkeuksena tiedossa olevan COVID-19-infektiota sairastavan asiakkaan hoidossa käytetään FFP2-hengityksensuojainta. Lisäksi kaikkien hengitystieinfektio-oireisten asiakkaiden lähihoitotilanteissa käytetään visiiriä tai silmäsuojainta, suojatakkia ja suojakäsineitä.

Pue suojaimet ennen asiakaskontaktia. Asiakkaan hoidon aikana suojakäsineitä vaihdetaan aseptisen työjärjestyksen mukaisesti. Kädet desinfioidaan aina ennen suojakäsineiden pukemista ja suojakäsineiden riisumisen jälkeen.

Hoidon aikana

Asiakkaalle annetaan kiireellinen hoito, jonka tarpeen hammaslääkäri arvioi tilanteen mukaan.

  • Syljenimuria on käytettävä
  • Kofferdamin käyttöä suositellaan käytettäväksi aina kun se on mahdollista
  • Poistokuopat huuhdellaan keittosuolalla varovasti roiskeita välttäen

Jos hoidon aikana tarvitsee avata kaapistojen ovia ja ottaa sieltä tarvikkeita, aerosoleja tuottavat toimenpiteet tulee keskeyttää siksi aikaa. Tarvikkeet otetaan kaapistoista atuloiden avulla. Painavat tarvikkeet otetaan desinfioiduin käsin.

Hoidon jälkeen

Riisu suojaimet huoneen sisäpuolella suoraan jätteisiin.

Tee alla olevat toimet asiakkaan hoidon jälkeen. Tyhjässä huoneessa toimimiseen riittää puhtaat suojakäsineet. Poikkeuksena tiedossa olevan COVID-19-infektiota sairastavan asiakkaan hoidon jälkeen odotetaan 30min laskeuma-aika, jonka aikana huoneessa ei saa olla. Suojainten riisuminen ennen huoneesta poistumista ei lisää altistumisriskiä COVID-19-infektiolle.

  • Likaiset instrumentit ja välineet kerätään välinehuoltoon menevään laatikkoon. Laatikkoa ei merkitä infektiomerkinnällä. Esikäsittele välineet laittamalla niihin lian kuivumisen estävää instrumenttigeeliä, jos ne ovat laatikossa yli kaksi tuntia ennen välinehuoltoa. Kertakäyttöiset välineet laitetaan suoraan roskiin. Terävät ja pistävät välineet laitetaan riskijäteastiaan.
  • Jos kulmakappaletta on käytetty, tyhjäkäytä se suoraan tehoimuun.
  • Puhdista ja desinfioi imujärjestelmä imemällä järjestelmään ensin 2 dl kylmää vettä ja sen jälkeen soveltuvaa desinfektioainetta valmistajan ohjeen mukaan. Vaihda imuholkki.
  • Tee normaali potilasvaihtopyyhintä. Pyyhi soveltuvalla desinfektiopyyhkeellä tai pintadesinfektioaineella ja nukkaamattomalla pyyhkeellä kaikki kosketuspinnat, joihin on hoidon aikana koskettu tai tullaan koskemaan.

Huone on käytössä välittömästi edellä mainittujen toimien jälkeen.

9. Moniresistentin mikrobin kantaja suun terveydenhuollossa

Moniresistenttien mikrobien leviämistä on tärkeää ennaltaehkäistä myös suun terveydenhuollossa. Moniresistenttien mikrobien tärkein tartuntatapa on suora tai epäsuora kosketustartunta. Suun terveydenhuollossa noudatetaan kosketusvarotoimia tavanomaisten varotoimien/normaalien käytäntöjen lisäksi tilanteissa, joissa asiakkaana on MRSA-kantaja. Muiden moniresistenttien mikrobien kantajien hoidossa riittää tavanomaiset varotoimet. Jos asiakas on MRSA:lle altistunut, tavanomaiset varotoimet riittävät.

Suun terveydenhuollossa MRSA-kantajan hoidossa toimitaan samalla tavalla kuin muidenkin asiakkaiden kohdalla. Ainoastaan asiakkaan lähihoidossa käytetään lisäksi suojatakkia ja suojakäsineitä. Vastaanoton aikana huomioidaan hyvä käsihygienia ja suojakäsineet vaihdetaan siirryttäessä puhtaampaan työvaiheeseen.

Potilasvaihto tehdään tavanomaiseen tapaan. Käytetyt suojaimet kuten suojatakki, suojakäsineet ja kirurginen suu-nenäsuoja riisutaan suoraan jätteisiin ennen potilasvaihtoon liittyviä toimia ja kädet desinfioidaan. Imuletkuja ei tarvitse vaihtaa, pyyhintä soveltuvalla desinfektioaineella riittää. Kiinnitä potilasvaihdossa huomiota aseptiseen työjärjestykseen sekä hyvään käsihygieniaan.