Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Mistä tiedän, onko puheluni maksullinen? – tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin hoitopuhelusta

Asiakasmaksujen päivityksessä osa erikoissairaanhoidon puheluista muuttui maksullisiksi hoitopuheluiksi ja osan hinta laski. Tässä jutussa vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin hoitopuhelusta.

Uutinen

Mistä tiedän, onko puhelu maksullinen hoitopuhelu vai ei?

Hoitopuhelun maksullisuudesta kerrotaan sinulle kutsussa tai puhelun aikana. Yleisesti ottaen hoitopuhelu on erikoissairaanhoidossa terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välinen puhelu, jossa erikoissairaanhoidon tarpeesi täytetään, saat hoito-ohjeita tai selvityksen tehdyistä tutkimuksista jatkohoito-ohjeineen. Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä. 

Esimerkiksi ajanvaraus- ja vaihtopuheluista, päivystysapuun soitetut puheluista, sote-asemien puheluista ja naistentauti- ja raskauspäivystyksen puheluista ei veloiteta hoitopuhelumaksua.

Lisätietoa maksuttomista puheluista löydät verkkosivuiltamme Sairaalapalvelujen ja lyhytaikaisen laitoshoidon maksut - pirha.fi ja pirha.fi/asiakasmaksut.

Voiko puhelu muuttua kesken puhelun hoitopuheluksi?

Voi, jos esimerkiksi ajanvaihtopuheluna alkanut puhelu jatkuu hoitopuheluna. Tällöin potilaalle kerrotaan puhelun maksullisuudesta.

Jos puhelu muuttuu hoitopuheluksi, miten siitä kerrotaan minulle?

Terveydenhuollon ammattilainen kertoo tästä sinulle puhelun tyypin muuttuessa.

Onko minulla mahdollisuus lopettaa puhelu, jos se muuttuu maksulliseksi?

Kyllä.

Jos olen mielestäni saanut virheellisesti maksun hoitopuhelusta, miten toimin?

Jokaisessa lähetetyssä laskussa on mukana yhteystiedot (sähköposti ja puhelinnumero), joista voit kysyä laskuusi liittyvistä asioista. Löydät laskustasi myös liitteen, jossa neuvotaan, miten voit tehdä oikaisuvaatimuksen ja mitä tietoja ja liitteitä siihen tarvitaan. Oikaisuvaatimus toimitetaan Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon.