Pirkanmaan hyvinvointialueen vammaisten asumispalveluissa ja päiväaikaisessa toiminnassa selvitettiin, mitä ovat henkilöstön ja asiakkaiden yhteisiä arvoja. Vammaispalveluiden esihenkilöt Kia Häggblom ja Jenny Pihl kertovat, että idea omien arvojen työstämiseen lähti vammaispalvelujohtaja Marjaana Räsäsen aloitteesta.
Yhteisiä arvoja lähdettiin selvittämään laajoissa arvotyöpajoissa, joissa sekä henkilöstö että asiakkaat osallistuivat yhteisten arvojen valitsemiseen. Arvotyöpajojen tavoitteena oli tuoda arvokeskustelu osaksi toiminnan arkea, vahvistaa koko yksikön osallistumista ja tarkastella toimintaa eettisestä näkökulmasta.
Arvojen pohtiminen on tärkeää – myös vammaispalveluissa
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa arvot ovat merkittävässä roolissa. Arvot, kuten ihmisarvon kunnioittaminen, empatia ja yhdenvertaisuus muodostavat perustan sosiaali- ja terveyspalveluille. Vammaispalveluissa tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jokaisen asiakkaan yksilölliset tarpeet, toiveet ja elämänvalinnat otetaan vakavasti – ei vain palvelusuunnitelmissa, vaan arjen kohtaamisissa.
– Loppujen lopuksi kaikki työssämme perustuu arvoihin, sanoo Pihl. Hän toimii arvotyöskentelyn vetäjänä yhdessä Häggblomin kanssa.
Sote-alalla työskentelevien arvot ovat yleensä melko yhteneviä – mutta niistä ei välttämättä keskustella kovin paljon.
– Monet kokivat, että oli arvokasta keskustella ja tulla kuulluksi. Henkilöstö nosti esiin, että arvokeskustelua saisi olla enemmänkin, Häggblom ja Pihl kertovat.
Konkretiaa työpajoista
Arvoja alettiin pohtia henkilöstön näkemysten kartoituksella. Tätä varten keväällä 2024 järjestettiin työpajoja. Pirkanmaan hyvinvointialueen Vammaisten asumispalveluiden ja päiväaikaisen toiminnan 60 yksikön henkilöstö osallistettiin arvotyöskentelyyn ennakkotehtävien avulla. Arvotyöpajoissa yksikön ajatuksia arvoista toivat kuulluksi yksiköiden edustajat.
Arvotyöpajojen punaisena lankana on käsitellä arvoja ja ajatuksia arvoista, sekä tuoda arvot rakenteelliseksi osaksi toiminnan arkea ja sen jatkuvaa arviointia. Onkin tärkeää, että arvot näkyvät ihan jokaisen yksikön arjessa myös tulevaisuudessa.
– Kaiken ydin on aito läsnäolo ja kohtaaminen, sillä tavoin on mahdollista kuulla, mikä on kullekin ihmiselle tärkeää. Jokaisen mahdollisimman omannäköinen arki on se mitä tavoitellaan, Häggblom ja Pihl sanovat.
Syksyllä 2024 ääneen pääsivät myös asiakkaat ja heidän läheisensä.
Arvotyöryhmää on vahvistettu kevään 2025 aikana myös vammaisten asumispalveluiden ja päiväaikaisen toiminnan yksiköiden henkilökunnan osaamisella. Alina Koivunen, Anna Mäki ja Mio Mikkonen ovat tuoneet oman panoksensa arvotyöryhmän työskentelyyn.
Syksyn 2025 aikana arvotyöskentelyä on syvennetty entisestään. Jokainen yksikkö saa käyttöönsä arvotyöryhmän koostamat arvotyökirjat, jotka ovat tukena viemässä arvoja arjen toimintoihin.
Arvotyöskentelyyn sovelletaan asiakkaiden kanssa monipuolisia ja kekseliäitäkin tapoja.
– Pohjimmiltaan arvoissa on kyse siitä, mikä on kullekin tärkeää. On ohjaajien ammattitaitoa tehdä asia ymmärrettäväksi. Se voi tarkoittaa esimerkiksi selkokielistämistä tai jotakin toiminnallista tapaa, kuten teatteria, Häggblom kertoo.
Arvotyöskentelyn tuloksena on hyvinkin yksinkertainen asia
Vuoden 2024 aikana ohjattiin osallistavia arvotyöpajoja, joiden kautta vammaispalveluiden arvoiksi valittiin luottamus, asiakaslähtöisyys ja osallisuus. Vuoden 2025 alussa julkistetut arvot pohjaavat Pirkanmaan hyvinvointialueen arvoihin, joita ovat ihmisläheisyys, arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja luottamus.
Uudet arvot – luottamus, asiakaslähtöisyys ja osallisuus – valittiin työpajoissa syntyneen aineiston pohjalta. Materiaalia kertyi runsaasti, mutta loppujen lopuksi yhteneväisyys niistä löytyi: asiakas on tärkein.
Kerätyn aineiston pohjalta voidaan todeta, että asiakkaat ovat myös työntekijöille tärkein voimavara työssä jaksamisen kannalta. Kun asiakkailla on hyvä olla, se heijastuu henkilöstön hyvinvointiin.
