Päivystykseen vai ei – tutkimus Taysissa etsii tekoälystä työkalua lasten hoidon tarpeen arviointiin 

Milloin lapsen kanssa pitäisi lähteä päivystykseen ja milloin kotihoito riittää? Taysin lasten päivystyksessä on alkanut tutkimus, joka etsii tekoälystä apua kysymykseen, joka tuottaa päänvaivaa niin lasten vanhemmille kuin ammattilaisillekin.

Uutinen
Lapsi istuu sängyllä ikkunan edessä iso pehmolelu kainalossaan.

Taysissa on alkanut tutkimus, johon kutsutaan mukaan 0−6-vuotiaita lasten päivystykseen tulevia potilaita huoltajineen. Tutkimuksessa selvitetään, voisiko tekoälyä kouluttaa tunnistamaan oireita, jotka vaativat päivystyksellistä hoitoa. 

Päätavoitteena on pyrkiä vähentämään päivystyskäyntien määrää ilman, että ketään jää hoitamatta. 

− Tällä hetkellä Taysin päivystyksessä käy 12 000−14 000 lasta vuodessa. Moni heistä saa vastaanotolla vain neuvontaa, jonka voisi antaa myös kotiin puhelimitse tai digitaalisesti.

− Nämä tarpeettomat käynnit olisi mahdollista välttää, jos osaisimme etukäteen arvioida paremmin, kuinka sairas lapsi on. Pieni osa potilaista on vakavasti sairaita, ja on tärkeää, että heidät löydetään nopeasti, sanoo väitöskirjatutkija ja lastentauteihin erikoistuva lääkäri Juuso Matkaselkä Taysista.

Jos tekoälysovellus osoittautuu toimivaksi, sitä voi tulevaisuudessa hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnissa esimerkiksi valtakunnallisen 116117-päivystysapupuhelimen ammattilaisten tukena. Lisäksi Matkaselkä näkee siinä potentiaalia digiklinikoiden työkaluna.

Kyselyn vastauksia verrataan potilastietoihin

Tutkimukseen osallistuvia pyydetään lasten päivystyksessä täyttämään lomake, jossa kysytään erilaisia asioita lapsen voinnissa. Näitä vastauksia verrataan käynnistä kirjattuihin potilastietoihin ja toteutuneeseen hoitoon.
Kysymyksiä on ensivaiheessa paljon ja tavoitteena karsia olennaiset jatkoon. Tekoälyä hyödynnetään jo tässä vaiheessa.

− Uskomme, että tekoälystä on hyötyä, kun analysoimme vastauksia ja potilastietoja. Se voi löytää yllättäviä yhtäläisyyksiä, mitä ihminen ei havaitsisi, Matkaselkä sanoo.

Kun päivystystarpeesta kertovat avainkysymykset ja -vastaukset on löydetty, tekoälyä ryhdytään kouluttamaan kohti varsinaista hoidon tarpeen arviointia. Tavoitteena on, että sovellus osaa tuottaa ammattilaiselle tiivistelmän potilaan tilanteesta ja arvion siitä, kuinka todennäköisesti päivystyskäynti on tarpeen. Nämä tiedot auttavat ammattilaista, joka antaa neuvoja ja hoito-ohjeita.

Päätutkijana tutkimuksessa toimii lastentautien erikoislääkäri ja ylilääkäri Sauli Palmu Taysista. Kyselyn ja kehitettävän tekoälymallin on kehittänyt suomalainen yritys Avaintec.

− Tekoälyteknologia on jo valmiina seuraavaan vaiheeseen. Kun olemme löytäneet vähintään noin 150 osallistujaa ensivaiheen tutkimukseen, pääsemme rakentamaan tekoälysovelluksen ensimmäistä versiota. Uskon, että kevättalvella 2026 se voisi olla jo testikäytössä, Matkaselkä sanoo.

Teksti: Anne Kohtala

Tuoreimmat ajankohtaiset