Kotitori neuvoo nyt kaikkia pirkanmaalaisia ikäihmisiä ja vammaisia henkilöitä sekä ohjaa mielenterveys- ja päihdeasioissa tukea tarvitsevia

Pirkanmaan hyvinvointialueen aloituksen myötä Kotitorin neuvontanumero ja sähköinen asiointi palvelevat koko Pirkanmaalla.

Uutinen

Kotitori on ikäihmisten, vammaisten henkilöiden sekä mielenterveys- ja päihdeasioissa tukea tarvitsevien ensisijainen neuvontapiste. Kotitoriin voi olla yhteydessä, jos tarvitsee tukea arjessa pärjäämiseen tai ohjausta sopivien palvelujen löytämiseksi.

Kotitori palvelee arkisin kello 8 - 16.30 numerossa 040 733 3949. Lisäksi Kotitorilla on sähköinen asiointi sekä palvelupiste Tampereen Frenckellissä.

Kyseessä on matalan kynnyksen palvelu, jonne voi olla yhteydessä kaikenlaisissa tilanteissa, joissa kaipaa ohjausta. Kotitori neuvoo myös ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden läheisiä sekä heitä, jotka ovat huolissaan läheisensä mielenterveydestä tai päihteidenkäytöstä.

Taustalla tuttuja palveluita

Osassa Pirkanmaan kunnista Kotitorin toiminta tunnetaan hyvin, mutta kaikkialla se ei ole vielä riittävän tuttu. Tampereella toiminta on ollut pitkään jo hyvin vakiintunutta, ja se on löytänyt hyvin paikkansa ensisijaisena matalan kynnyksen palveluna.

Useimmissa Pirkanmaan kunnissa palveli aiemmin Ikäneuvo-puhelin. Ikäneuvon ja Tampereen Kotitorin yhdistyttyä syntyi Pirkanmaan Kotitori, joka on nyt hyvinvointialueen järjestämää palvelua. Palvelua tuottaa Tammenlehväkeskus Oy.

Kotitorin toimintaperiaate on, että asiakasta autetaan aina eteenpäin ja mietitään yhdessä ratkaisuja tilanteeseen.

- Emme voi tehdä varsinaisia päätöksiä, mutta asiakkaan asia lähtee kyllä etenemään, Kotitorin palveluvastaava Taru Malinen vakuuttaa.

Ikäihmiset suurin asiakasryhmä

Tyypillisimmin Kotitorille otetaan yhteyttä, kun ikäihminen tarvitsee tukea kotona asumiseensa. Syynä yhteydenottoon voi olla esimerkiksi muutos terveydentilassa. Tällöin kartoitetaan asiakkaan tilanne ja mahdollinen palveluiden tarve.

Kotitorilta asiakas ohjataan oikean toiminnan tai palvelun piiriin. Keskeistä on tiivis yhteistyö hyvinvointialueen kanssa.

Vammaispalveluihin liittyvät kysymykset tulevat usein asiakkailta, joilla ei vielä ole palveluita käytössään. Monet pohtivat, voivatko he hakea vammaispalvelulain mukaisia palveluita tai olisiko tarjolla jotain kevyempää tukea.

Myös kuljetuspalvelut ja palveluliikenteen vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita. Näiden ohessa Kotitorilta kysytään usein neuvoa etuuksien ja palveluiden hakemiseen. Palveluohjaajat auttavat tarvittaessa myös täyttämään hakemuksia.

Mielenterveys- ja päihdeasioissa korostuvat etenkin puheeksi ottaminen, sopivien palveluiden pariin ohjaaminen sekä keskustelutuki. Usein huolestuneet läheiset kysyvät neuvoja vaikeaan tilanteeseen. 

- Me emme tarjoa hoitoa, mutta autamme löytämään tukea. Kenenkään ei tarvitse yksin jäädä pohtimaan, mistä saisi apua, Taru Malinen sanoo.

Tukea kolmannelta sektorilta ja yrityksiltä

Taru Malinen korostaa tiiviin yhteistyön merkitystä järjestökentän ja yksityisten palveluntuottajien kanssa. Kotitorilta saa neuvoja myös näiden pariin.

- On hyvä muistaa yksityisen ja kolmannen sektorin monipuoliset mahdollisuudet julkisten palveluiden lisäksi, Malinen toteaa.

Kotitorin palvelupisteessä Tampereella on myös laitetori, jossa esitellään hyvinvointi- ja terveysteknologiaa ja apuvälineitä. Laitetorilla voi kokeilla teknologisia ratkaisuja ja palveluohjaajat opastavat, mistä asiakas voi ostaa niitä itselleen. Verkossa toimiva virtuaalilaitetori on kaikkien käytettävissä paikkakunnasta riippumatta.

Mainitsemisen arvoinen on myös Kotitorin verkkosivuilta löytyvä palveluhaku. Sen kautta jokainen voi etsiä yksityisiä palveluntuottajia esimerkiksi oman kotikuntansa alueelta.

Kotitorin yhteystiedot:

***

Uutista on päivitetty 3.6.2024: muutettu sähköposti- ja verkkosivuosoitteet ajan tasalle.