Pirkanmaan hyvinvointialue pahoittelee asiakaslaskutuksen viiveitä ja siitä asiakkaillemme aiheutuvia haittoja. Asiakasmaksujen käsittelyprosessin kuntoon saattaminen on vienyt ennakoitua enemmän aikaa. Pirkanmaan hyvinvointialueelle on rekrytoitu uutta työvoimaa purkamaan asiakaslaskutuksen sumaa. Samaan aikaan myös työtehtäviä järjestellään niin, että asiakaslaskutukseen saadaan lisää resursseja.
Laskutuksen viivästyminen koskee erityisesti jatkuvien palvelujemme piirissä olevia asiakkaita, joista valtaosa on ikääntyneitä tai vammaisia ihmisiä. Näissä palveluissa laskutusta ja maksupäätöksiä varten asiakkaiden tulotietoja pitää selvittää, koska asiakasmaksut määräytyvät tulojen mukaan. Sellaisia asiakkaita, joille ei ole saatu tehtyä tuloselvitystä ja maksupäätöstä ja joiden laskut ovat lähettämättä koko tältä vuodelta, on arviolta noin 200.
– Näillä asiakkailla yksittäisistä takautuvista laskuista voi valitettavasti kertyä yhteensä suurehkojakin summia, mihin on hyvä varautua, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Aikaa vievien työvaiheiden lisäksi ruuhkautumisen syinä ovat esimerkiksi hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus ja uuden organisaation aloituksen aiheuttamat muutokset henkilöstön tehtävissä.
Muiden palveluiden laskutus on saatu lähes ajan tasalle.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
- Jos asiakkaalta pyydetään tuloselvitystä, asiakkaan kannattaa ilmoittaa tiedot mahdollisimman täsmällisesti ja kattavasti. Tämä nopeuttaa päätöksentekoa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.