Readspeaker

Ensimmäinen asukaspaneeli puntaroi asiakaslähtöisiä digipalveluita

Ensimmäinen Pirkanmaan hyvinvointialueen asukaspaneeli puntaroi digipalvelujen asukaslähtöisyyttä. Asukaspaneeli peräänkuuluttaa digipalvelujen selkeyttä ja toimivuutta sekä pitää digiopastuksen tarjoamista tärkeänä. Samalla tulee kuitenkin mahdollistaa palvelujen käyttö myös perinteisiä kanavia käyttäen. Suurimpana digipalveluihin liittyvänä huolena asukaspaneeli nostaa esiin tietoturvan.

Uutinen
Asukaspanelistit puntaroimassa digipalveluja.

Yhteinen julkilausuma kokosi huolet ja mahdollisuudet

Pirkanmaan hyvinvointialueen ensimmäinen asukaspaneeli on julkaissut julkilausuman koskien digipalveluita.  Asukaspaneelissa tietoturva nousi keskeiseksi huolenaiheeksi. Asukaspaneeli suosittelee, että digipalveluiden käyttöohjeet ovat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä. Lisäksi yhden yhtenäisen digitaalisen kanavan, OmaPirhan, käyttöä pidetään tärkeänä huijausriskien vähentämiseksi. 

Asukaspaneeli pitää digipalveluiden toimivuutta ja käytettävyyttä tärkeinä tekijöinä. Asukaspaneeli painottaa, että palveluiden tulee olla yksinkertaisia ja selkokielisiä. Erityisryhmien tarpeet on otettava huomioon, ja heidät tulee ottaa mukaan palveluiden kehittämiseen. Palvelut tulee tarjota sekä suomeksi että englanniksi.

Asukaspaneelin julkilausuman mukaan digipalveluiden tulee olla tasavertaisia vaihtoehtoja perinteisille palveluille. Tämä tarkoittaa, että asiakkaiden tulee voida valita, asioivatko he digitaalisesti, puhelimitse vai paikan päällä. Asukaspaneeli korostaa, että digipalveluiden ei tule eriarvoistaa ketään, vaan niiden on oltava saavutettavia kaikille.

Asukaspaneeli ehdottaa, että digipalveluiden käytön helpottamiseksi jokaisella paikkakunnalla tulisi tarjota säännöllistä digiopastusta. Näin varmistetaan, että kaikki osaavat käyttää palveluita tehokkaasti ja turvallisesti.

Viestinnän merkitystä ei pidä unohtaa. Digipalveluista on tiedotettava jatkuvasti eri kanavissa, myös paperisina tiedotteina. Sosiaalipalveluissa tiedottaminen nähdään erityisen tärkeänä.

Asukaspaneelin tehtävänantona oli tuottaa näkemyksiä ja suosituksia, miten digitaalisia palveluita voidaan edistää asiakaslähtöisesti, jotta sosiaali- ja terveys- sekä lähipalveluja jatkossakin riittää niitä tarvitseville.

”Julkilausuma on koostettu asukaspaneelin osallistujien sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijöiden yhteistyönä. Hyvinvointialueen työntekijät ovat auttaneet julkilausuman muotoilussa, mutta eivät ole vaikuttaneet sen sisältöön”, vs. asiakaskokemuspäällikkö Janne Leinonen tarkentaa. 

Asukaspaneelin muodostama julkilausuma otetaan huomioon palveluiden kehittämisessä sekä päätöksenteossa.

Asukaspaneeliin osallistui 42 pirkanmaalaista

Asukaspaneeliin osallistui 42 pirkanmaalaista eri puolilta Pirkanmaata. Kutsu asukaspaneeliin lähetettiin 8 000 satunnaisotannalla valitulle yli 16-vuotiaalle pirkanmaalaiselle. Kutsun perusteella ilmoittautuneista valittiin asukaspaneelin osallistujat kiintiöintiä käyttäen. Kiintiöinnillä varmistettiin, että asukaspaneeli edustaa Pirkanmaan väestöä mahdollisimman kattavasti.

Asukaspaneeli kokoontui ajalla 8.3. – 18.4.2024 kolme kertaa. Tapaamiset järjestettiin lähitapaamisena sekä kahtena etätapaamisena, ja tapaamisten kesto oli yhteensä 12 tuntia. Tapaamisissa asukaspaneelin osallistujat saivat lisätietoa Pirkanmaan hyvinvointialueen digipalveluista ja pystyivät kysymään asiantuntijaraadilta mieltään askarruttavia kysymyksiä yhteisen puntaroinnin tueksi. 

”Oli ilo seurata innostuneen asukaspaneelin toimintaa. Osallistuja olivat kaiken ikäisiä, ja oli hienoa, kuinka toisilleen täysin vieraat ihmiset pääsivät nopeasti kiinni yhteiseen työskentelyyn. Yhdessä pohtien ja puntaroiden saatiin hirmu hyvä lopputulos aikaiseksi, josta jokainen osallistuja voi olla ylpeä”, Leinonen kertoo. 

Lue julkilausuma verkkosivuiltamme