Readspeaker

Digiklinikka on nyt avoinna – apua terveysasioihin joka päivä kello 8–22 

Mobiilisovelluksessa tai verkkosivuilla käytettävä Pirkanmaan hyvinvointialueen oma digiklinikka palvelee nyt kaikkia pirkanmaalaisia joka päivä. Digiklinikalta saat helposti ja nopeasti apua moniin terveysasioihin, kuten esimerkiksi silmätulehdus-, allergia-, flunssa- ja iho-oireisiin. 

Uutinen
Henkilö istuu sinisellä nojataulilla ja katsoo puhelinta.

Digiklinikkaa voit käyttää kirjautumalla hyvinvointialueen pirha.fi-sivuilla OmaPirha-palveluun tai lataamalla OmaPirha Digiklinikka -sovelluksen sovelluskaupasta: Google Play -kaupasta tai App Storesta. Sovellus kannattaa ladata heti puhelimeen tai tablettiin, jotta se on valmiina silloin kun digiklinikkaa tarvitsee.

Digiklinikalla kaikkiin yhteydenottoihin vastaa terveydenhuollon ammattilainen. Digiklinikka palvelee kello 8–22, mutta viestin digiklinikalle voi jättää kellon ympäri.

Digiklinikka täydentää olemassa olevia palveluja. Edelleen sosiaali- ja terveysasemalle voi soittaa tai asioida paikan päällä.

Palvelut tuotetaan yhteisvoimin Mehiläisen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisten toimesta pirkanmaalaisella toimintamallilla. Tarvittaessa yhteydenoton hoitoa jatkavat oman sosiaali- ja terveysasema ammattilaiset.

Terveysasemien ja terveysneuvonnan chatit siirtyivät digiklinikalle

Digiklinikka otetaan ensivaiheessa käyttöön sosiaali- ja terveysasemien hoitajien ja lääkärien vastaanotoilla ja sen palveluihin kuuluvat hoidon tarpeen arviointi sekä lääkärin ja hoitajan etävastaanotot.

Digiklinikan avauduttua nykyiset terveysasemien ja terveysneuvonnan chatit siirtyivät digiklinikalle. Digiklinikka korvaa myös Tampereen ja Kangasalan terveysasemien sähköiset yhteydenottolomakkeet sekä Nokian terveysasemalla käytössä olleen omahoidon viestipalvelun.

Muut hyvinvointialueen jo käytössä olevat chat-palvelut sekä muut digitaaliset palvelut jatkavan ennallaan. Reseptien uusinta on jatkossakin helpointa OmaKanta-palvelun kautta.

Digiklinikasta tietoa tekstiviestillä

Digiklinikasta viestitään kevään ja kesän aikana monin tavoin pirkanmaalaisille.

Pirkanmaan hyvinvointialue muun muassa lähettää 3.5.2024 alkaen digiklinikasta ja OmaPirha-sovelluksesta kertavan tekstiviestin Pirkanmaan hyvinvointialueen sähköiseen asioinnissa tekstiviestiluvan antaneille asukkaille. On tärkeä huomata, että hyvinvointialueen lähettämässä tekstiviestissä ei ole klikattavaa linkkiä. Tekstiviestin lähettäjän nimenä näkyy Pirha.

Mikä on digiklinikka?

  • Digiklinikka on mobiilisovelluksella tai verkkosivujen kautta käytettävä palvelu, jossa arvioidaan hoidon tarvetta ja hoidetaan monia yleisiä terveysasioita.
  • Digiklinikalla asioidaan kirjoittamalla chat-viestejä käyttäen. Keskusteluun voit liittää lisäksi kuvia. Tarvittaessa keskustelun aikana voidaan avata videoyhteys.
  • Digiklinikalla yhteydenottoosi vastaa aina terveydenhuollon ammattilainen.
  • Jos asiaasi ei voida ratkaista digiklinikalla, oman sosiaali- ja terveysasemasi ammattilaiset jatkavat hoitoasi
  • Voit asioida myös lapsesi tai läheisen aikuisen puolesta: Puolesta-asiointi digiklinikalla
  • Digiklinikan ammattilaiset ovat tavoitettavissa joka päivä kello 8–22, viestin voit jättää kellon ympäri.
  • Digiklinikalla asiointi maksaa saman verran kuin sosiaali- ja terveysaseman asiointi. Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoitajan etävastaanotto ovat maksuttomia, lääkärin etävastaanotosta maksetaan normaali käyntimaksu.

Näin käytät digiklinikkaa:

1. Lataa sovellus tai siirry digiklinikalle verkkosivuilla OmaPirhan kautta

  • Lataa OmaPirha Digiklinikka -sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi Google Play -kaupasta tai App Storesta.
  • Voit myös käyttää digiklinikkaa verkkosivujen kautta kirjautumalla OmaPirha-palveluun osoitteessa pirha.fi. Linkki OmaPirhaan löytyy jokaisen pirha.fi-sivun oikeasta yläkulmasta.
  • Tunnistaudu palveluun esimerkiksi verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

2. Valitse tilanteeseesi sopiva palvelu ja kenen puolesta otat yhteyttä

  • Jos asioit toisen henkilön puolesta, käy ensin lisäämässä henkilö omassa profiilissasi
  • Digiklinikka tarkistaa puolesta asioinnin oikeudet suomi.fi-valtuuksien palvelusta.

3. Vastaa esitietokyselyyn. Se nopeuttaa asiointiasi.

  • Voit kirjoittaa halutessasi lisätietoja kyselyyn vastaamisen jälkeen.

4. Ammattilainen vastaa sinulle mahdollisimman pian.

  • Palvelu ilmoittaa, kun ammattilainen liittyy keskusteluun.

5. Ammattilaiset apunasi tarpeesi mukaan.

  • Keskustelu voidaan siirtää esimerkiksi lääkärille tai oman sosiaali- ja terveysasemasi ammattilaisille.
  • Käydyt keskustelut tallentuvat alustalle. Voit palata esimerkiksi saamiisi hoito-ohjeisiin myöhemmin.

Katso video: