Readspeaker

Digiklinikalla autetaan kaikkia pirkanmaalaisia

Pian avautuvaa digiklinikkaa on rakennettu ahkerasti monipuolisen ammattilaisjoukon voimin. Mukana ovat myös vastaava hoitaja Jenny Maaninka ja vastaava lääkäri Anna Ånäs, jotka johtavat ja koordinoivat Pirkanmaan hyvinvointialueen puolella hoitajien ja lääkärien työtä digiklinikalla.

Artikkeli
Kaksi naista seisomassa parvekkeella, taustalla näkyy taloja, taivasta ja parkkipaikka

​Vastaava hoitaja Jenny Maaninka (vas.) ja vastaava lääkäri Anna Ånäs kertovat, että monet terveysasiat voidaan hoitaa toukokuussa avautuvalla digiklinikalla. ​

– Digiklinikka tuo pirkanmaalaisille uuden kanavan terveysasioiden hoitamiseen ja se on tasapuolisesti kaikkien pirkanmaalaisten käytössä, Anna Ånäs painottaa.
– Digiklinikka tulee muiden palvelujen rinnalle. Enää ei aina tarvitse soittaa tai tulla sosiaali- ja terveysasemalle. 

Digiklinikalla voidaan hoitaa monia yksittäisiä vaivoja, esimerkiksi flunssaa tai ihottumaa. Digiklinikan työntekijöillä on pääsy asiakkaan terveystietoihin, joten hoidon tarpeen arvioinnissa voidaan ottaa huomioon asiakkaan terveydentila kokonaisuudessaan.

– Kun asiakas ottaa yhteyttä, otamme hän asiansa hoitaaksemme, Jenny Maaninka sanoo.
– Usein asia pystytään ratkaisemaan jo digiklinikalla, joko kirjoittamalla tai videoyhteyden kautta. Voimme ohjata asiakkaan myös tapaamaan kasvokkain terveydenhuollon ammattilaisia.

Osa asiakkaista voi tarvita fyysisiä tutkimuksia, kuten sydämen ja keuhkojen kuuntelua tai kehon tunnustelemista käsin. Asiakas voidaan ohjata myös vaikkapa fysioterapeutille, jolta saa ohjeita esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitamiseen omatoimisesti. 

Digiklinikalla asiakkaat kohtaavat aina ihmisen

Digiklinikalla yhteydenottoihin vastaa aina ihminen. Noin kolmasosa työntekijöistä on Pirkanmaan hyvinvointialueelta, loput yhteistyökumppani Mehiläisestä. Ajan mittaan hyvinvointialueen osuutta on tarkoitus kasvattaa, kun työntekijöiden osaaminen karttuu.

– Digiklinikan työntekijöillä on aiempaa kokemusta vastaanottotyöstä sosiaali- ja terveysasemilla, Jenny Maaninka kertoo.
– Lisäksi tarvitaan innokkuutta kehittämiseen ja tietysti myönteistä asennetta digipalveluja kohtaan.

Digiklinikan työntekijät työskentelevät ensi alkuun yhteisessä toimistossa. Myöhemmin voidaan tehdä myös etätyötä. Silloin varmistetaan, että etätyöpaikka on sopiva tehtäviin, joissa käsitellään luottamuksellisia tietoja.

Kuvateksti: Jenny Maaninka (oik.) ja Anna Ånäs vastaavat digiklinikalla työskentelevien, Pirkanmaan hyvinvointialueen hoitajien ja lääkäreiden työstä. Osa hoitajista ja lääkäreistä on Mehiläisen työntekijöitä.

Vastaavina työntekijöinä Maaninka ja Ånäs ovat järjestelleet käytännön asioita, kuten rekrytointia, perehdyttämistä, toimitiloja ja tietokoneita. Erityisen tärkeä tehtävä digiklinikan toiminnan onnistumisen kannalta on toimintatapojen suunnittelu. Työntekijöille pitää olla selvää, miten missäkin tilanteessa toimitaan.

– Monissa asioissa tarvitaan uusia linjauksia digiklinikan näkövinkkelistä, koska tällaista työtä ei ole aiemmin tehty, Jenny Maaninka toteaa.

Mehiläisen hoitotyön ammattilaisten työtä ohjaavat omat vastaavat työntekijät, vastaava lääkäri Risto Mustalahti ja vastaava hoitaja Varpu Kanniainen.

Digiklinikka on osa suurta kokonaisuutta

Sekä Maaninka että Ånäs kertovat, että ripeästi edenneessä digiklinikkaprojektissa on yllättänyt ihmisten laaja osaaminen ja ymmärrys - erilaisia näkökulmia osataan ja uskalletaan nostaa esille. Mukana toteutuksessa on kymmeniä eri alojen ammattilaisia digikehittäjistä tietojärjestelmäosaajiin. 

– Haluan esittää ison kiitoksen koko tälle isolle verkostolle, joka on ollut mukana eri vaiheissa, sekä esihenkilöilleni, Maaninka mainitsee.
– Myös sosiaali- ja terveysasemilla on ollut kiinnostusta digipalveluja ja työtämme kohtaan, ja tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä.

Uuden palvelun rakentaminen Mehiläisen kanssa on sujunut hyvin. Yrityksellä on jo laaja kokemus sekä omasta digiklinikasta että digipalvelujen rakentamisesta muille organisaatioille. Kaikkea tätä osaamista sovelletaan nyt digiklinikan pirkanmaalaisen mallin toteuttamiseen. 

Jenny Maaninka toteaa, että välillä on itsekin pitänyt pysähtyä miettimään, millaiseen isoon kokonaisuuteen digiklinikka oikein liittyy. Taustalla on koko Suomea koskeva sote-uudistus. Pirkanmaalla digiklinikka puolestaan niveltyy moniin muihin sosiaali- ja terveysasemien vastaanottopalveluissa tehtyihin uudistuksiin, esimerkiksi yhtenäisiin aukioloaikoihin ja keskitettyihin kiirevastaanottoihin sekä liikkuvien palvelujen suunnitteluun.

– Jos näitä muutoksia ei olisi tehty, ei digiklinikkakaan olisi mahdollinen.

Tästä on kyse:

  • Digiklinikka on verkossa toimiva palvelu, jossa arvioidaan hoidon tarvetta ja hoidetaan monia yleisiä terveysvaivoja.
  • Digiklinikka aukeaa 2.5.2024 ja on avoinna joka päivä kello 8-22, myös viikonloppuisin.
  • Digiklinikkaa voi käyttää joko mobiilisovelluksella tai verkkosivuston kautta.
  • Digiklinikalla asioidaan kirjoittamalla. Tarvittaessa voidaan avata videoyhteys.
  • Digiklinikan käyttöön tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
  • Digiklinikalla asiointi maksaa saman verran kuin sosiaali- ja terveysaseman asiointi. Hoidon tarpeen arvio ja sairaanhoitajan vastaanotto ovat maksuttomia, lääkäri vastaanotosta maksetaan normaali maksu.

Tutustu tarkemmin digiklinikkaan ja ota se käyttöösi 2.5. alkaen: pirha.fi/digiklinikka

Teksti: Anna-Mari Martikainen