OmaPirhasta löydät kootusti kaikki digitaaliset palvelut, jotka vaativat vahvaa tunnistautumista. OmaPirhaan on kesäkuun 2025 loppuun mennessä rekisteröitynyt 280 000 pirkanmaalaista, ja palveluun kirjaudutaan noin 40 000 kertaa kuukaudessa. OmaPirhassa voi täyttää ilmoituksia ja lomakkeita sekä varata vaikkapa rokotus- ja neuvola-aikoja. Uudessa maksuni-osiossa voi tarvittaessa siirtää esimerkiksi laskun eräpäivää.
Asukkaiden chat-yhteydenottojen määrä on nelinkertaistunut vuodessa. Chat on yhä useammalle helppo ja sujuva tapa asioida. Pirkanmaan hyvinvointialueen pirha.fi-sivujen alareunan chat-kuvake avaa yhteyden kahdeksaan eri chat-palveluun, joissa ammattilaisemme vastaavat eri asiointitarpeissa. Pelkästään toukokuussa chateissa käytiin yli 22 000 keskustelua. Suurin osa niistä liittyy terveyshuoliin, ja keskustelut käydään Digiklinikan kautta.
Digitaalisten lomakkeiden täyttäminen on lisääntynyt. Esimerkiksi 4-vuotiaan lapsen vanhemmille suunnatun lastenneuvolan digitaalisen esitietolomakkeen täyttömäärä on kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Digitaalinen lomake helpottaa valmistautumista neuvolakäyntiin ja säästää aikaa myös itse tapaamisessa. Avunpyytämiseen tarkoitettujen digitaalisten lomakkeiden täyttömäärä pirha.fi-sivuilla on puolestaan kasvanut vuodessa 14 %. Näitä lomakkeita ovat Pyydä apua -lomake, huoli-ilmoitus ja lastensuojeluilmoitus.
Loppuvuodesta sosiaalipalveluiden digiasiointi uudistuu yhtenäisen asiakastietojärjestelmän myötä. Tämän odotetaan tukevan entisestään asukkaiden digiasiointia.
Digitaalista asiointia kehitetään osittain Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) Hoitoon pikaisesti Pirkanmaalla uusilla toimintavoilla (HOPPU) -hankkeessa. Hanke saa rahoituksensa Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (NextGenerationEU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.