Sosiaalihuolto ottaa uuden asiakastietojärjestelmän käyttöön helmikuussa 2026, koulukuraattorit marraskuussa 2025

Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuolto ottaa uuden Saga-asiakastietojärjestelmän käyttöön kahdessa vaiheessa. Koulukuraattorit ottavat Saga-asiakastietojärjestelmän käyttöön 17.11.2025 ja muu sosiaalihuolto 2.2.2026.

Uutinen

Käyttöönottoon valmistaudutaan siirtämällä nykyisistä asiakastietojärjestelmistä asiakastietoja Sagaan. Tietoja ei siirretä niistä asiakkuuksista, jotka ovat päättyneet. Tietojen siirron ja käyttöönoton edetessä tulevat sosiaalihuollon kirjaukset näkyviin myös OmaKantaan.

Asiakirjat kuten päätökset, hakemukset ja arviot näkyvät OmaKannassa heti, kun tiedot on kirjattu uuteen asiakastietojärjestelmään, ellei niiden näkymistä OmaKannassa ole viivästetty tai estetty. Tapaamisiin liittyvät merkinnät näkyvät takautuvasti OmaKannassa syyskuusta 2026 alkaen.

Oppilaille ja heidän huoltajilleen lähetetään Wilma-viestillä tietoa liittyen asiakastietojen näkymiseen OmaKannassa. Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto ei vaikuta koulukuraattorien palveluihin.

Miksi sosiaalihuollon tiedot näkyvät OmaKannassa?

Tietojen näkyminen OmaKannassa perustuu lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä lakiin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000). Lainsäädännön mukaan hyvinvointialueella on velvollisuus tallentaa sosiaalihuollon asiakastiedot kansalliseen Kanta-palveluun ja asiakkaalla on oikeus tarkastella omia sosiaalihuollon tietojaan OmaKanta-palvelussa.

Tiedot tallennetaan Kanta-palveluihin, jotta ne ovat käytettävissä tietoturvallisesti eri sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä. OmaKanta on Kanta-palvelujen asiakasnäkymä, jonka kautta asiakas voi tarkastella omia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojaan. Kirjaukset näkyvät OmaKannassa, kun ne ovat siirtyneet Pirhan sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmästä Kanta-palveluihin.

Kun sosiaalipalvelujen tiedot näkyvät OmaKannassa, voi sosiaalihuollon asiakas seurata oman asiansa hoitoa helpommin ja nähdä, mitä on sovittu tai päätetty. Se lisää avoimuutta ja auttaa asiakkaita pysymään ajan tasalla omasta tilanteesta.

Tuoreimmat ajankohtaiset