PirKOTI-kehittämistyöstä sujuvuutta ja tukea yhtenäisiin toimintatapoihin
PirKOTI-hankkeessa (2022–2023) kehitettiin kotona asumista tukevia palveluita, tuettiin kotihoidon resurssien riittävyyttä ja tiedolla johtamista sekä uusien yhtenäisten työtapojen ja teknologisten välineiden käyttöönottoa. Kehittämistyöllä vastattiin Pirkanmaan alueen väestönkehitykseen, jossa ikääntyneiden ja erityisesti yli 80-vuotiaiden osuus alueella tulee kasvamaan seuraavien vuosikymenien ajan. Hanketuotosten ja toimintamallien avulla pyrittiin kaventamaan palveluiden alueellisia eroja sekä vastamaan lakisääteisten velvoitteiden toteuttamiseen, kuten yökotihoidon järjestäminen kotiin annettavana palveluna.
Hankkeessa luotiin yhteistyössä palvelulinjan kanssa ikäihmisten palveluiden keskeiset prosessit, jotka sujuvoittavat ja tukevat yhtenäisiä toimintatapoja. Pirkanmaan hyvinvointialueella toimintamallien yhtenäistämiselle on ollut suuri tarve, ja niiden läpivienti ja käyttöönotto vie oman aikansa. Kehittämistyössä osallistettiin henkilöstöä virtuaalisesti ja fyysisesti laajasti palvelutuotannon kaikilta tasoilta.
Kaikkiaan eri toimintamalleja valmistui 12 kappaletta ja näiden lisäksi hankkeessa toteutui muita Pirkanmaan hyvinvointialueella toimintaa yhdenmukaistavia tuotoksia 18 kappaletta. Valmiit toimintamallit ja tuotokset tullaan ottamaan käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella suunnitelmallisella vaiheistuksella ja osin niiden vakiinnuttaminen osaksi palvelutuotantoa on jo käynnistynyt. Osa tuotoksista siirtyi jatkokehittämiseen palvelulinjalle ja Hoitoon pikaisesti Pirkanmaalla uusilla toimintamalleilla (Hoppu2) -hankkeeseen ennen varsinaista käyttöönottoa.
PirSOTE-hankkeesta eväitä sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden parantamiseen, oikea-aikaisuuteen ja jatkuvuuteen
PirSOTE-hankkeen (2020–2023) tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää laadun ja vaikuttavuuden näkökulmasta yhdenvertaisuuden ja osallisuuden lisääntymistä. Hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset palvelunsaannin kriteerit, mikä lisää hyvinvointialueen asukkaiden yhdenvertaisuutta. Hankkeessa panostettiin myös asiakasosallisuuden lisäämiseen, joka lisää asiakkaan toimijuutta, palvelun laatua sekä asiakkaan sitoutumista sovittuihin suunnitelmiin. Monialaisuutta ja yhteen toimivuutta kehitetiin muun muassa Minun tiimini -toimintamallin avulla.
Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -kehittämisohjelman toimeenpanolla valmistauduttiin Pirkanmaan hyvinvointialueen aloitukseen. Kehittämisohjelman tavoitteena oli innovoida uusia toimintamalleja kansallisten hyötytavoitteiden mukaisesti, missä myös onnistuttiin. Kehittämisohjelmalla myös tuettiin hyvinvointialueen strategian toimeenpanon toteutusta.
Henkilöstön näkökulmasta hanke mahdollisti laajan yhteiskehittämisen. Kunnissa ja alueilla kehittämistä oli aiemmin toteutettu tietyn palvelulinjan sisällä; tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa lähtökohtana pidettiin palvelulinjojen yhteistä kehittämistä.
Yli sata toimintamallia
Vuoden 2022 loppuun saakka kehittämistyötä toteutettiin Pirkanmaan 23 kunnassa. Vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirryttyä hyvinvointialueille hanketyöstä vastasi Pirkanmaan hyvinvointialue. Hanketyön tuloksena valmistui 133 erilaista Innokylään raportoitua toimintamallia. Suuri osa sekä kunnissa kehitetyistä että vuoden 2023 alusta aloittaneella Pirkanmaan hyvinvointialueella kehitetyistä toimintamalleista otettiin käyttöön sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Toimintamalleja kehitettiin tarvelähtöisesti erilaisiin toimintaympäristöihin, mikä mahdollisti niiden laajan hyödyntämisen. Toimintamallit myös kattoivat koko kehittämisen kentän sosiaali- ja terveyspalveluista hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Malleja arvioitiin sekä muokattiin niiden kehitystyön kuluessa; osa malleista jäi kuitenkin hyvinvointialueen jatkokehitettäväksi.
Hanketyön tuloksena perusterveydenhuollon saatavuuden parantuminen näkyi hyvinvointialueen asukkaille ensisijaisesti yhteyden saamisessa ja hoidon tarpeen arvioinnissa. Saavutettavuus kohentui erityisesti chat-palveluiden käynnistämisen myötä. Hoidon jatkuvuutta pyrittiin huomioimaan kaikessa kehittämisessä, mutta suurin haaste jatkuvuuden osalta on ollut henkilöstön saatavuus digipalveluiden vielä kehittyessä. Sosiaalihuollon palveluissa erityisesti digipalveluiden kehittyminen vaikutti palveluiden saatavuuteen. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa keskeistä palveluiden saatavuudelle oli yhdenmukaisten rakenteiden syntyminen asiakasohjaukseen sekä monialaiseen työhön.
Kehittämisohjelman toimintamallien jalkautus ja vakiinnuttaminen osaksi palvelutuotantoa jatkuu hankkeen päättymisen jälkeen.
Lisätietoja
PirKOTI-hankkeen raportti Innokylässä | Innokylä
PirSOTE-hankkeen raportti Innokylässä | Innokylä
Tulevaisuuden sote-keskus -hanke, hankejohtaja Eeva Halme, eeva.halme@pirha.fi