Taysin psykogeriatrisella osastolla hoidetaan yli 65-vuotiaita potilaita, joilla on psyykkisiä ei-akuutteja haasteita. Osa potilaista tulee osastolle lyhyemmälle kuntoutusjaksolle, osa pidemmälle. Jokaisen potilaan yksilöllinen tilanne arvioidaan erikseen, ja samalla arvioidaan myös, tarvitseeko potilas esimerkiksi kotiin lisää palveluja.
Kesällä 2023 psykogeriatrisella osastolla oli monen muun osaston tavoin haasteita löytää riittävästi kesäsijaisia. Osastonhoitaja Christina Ren lähti miettimään tilannetta uudesta näkökulmasta: voisiko ulkomaisesta työvoimasta löytyä ratkaisu? Pian Christinalla oli jo sovittuna haastattelut TAMKissa opiskelevien kenialaistaustaisten opiskelijoiden kanssa. Lopulta kolme opiskelijaa palkattiin kesän ajaksi osastolle.
Christina kertoo, että kokemus on ollut heidän yksikössään hyvä, ja opiskelijoiden työskentelystä on tullut hyvää palautetta niin henkilöstöltä kuin potilailta.
– Kaikki kolme opiskelijaa on palautteen perusteella koettu ystävällisiksi ja aktiivisiksi työntekijöiksi ja he ovat tehneet hyvän vaikutuksen, Christina Ren sanoo.
Christina lisää, että opiskelijoiden rekrytointi vaatii aina panostusta ohjaukseen, mutta se myös kuuluu työhön.
– Henkilöstömme tykkää valmentaa opiskelijoita näihin tehtäviin. Totta kai opiskelijoiden ohjaaminen aina tarkoittaa lisää tekemistä henkilöstölle mutta tuo myös uutta mielenkiintoa työhön. Ajattelen niin, että olemme jokainen aikanaan saaneet valmennusta ja ohjausta uran alussa, joten on meidän velvollisuutemme valmentaa seuraavaa sukupolvea tähän työhön, Christina pohtii.
– Kaikissa asioissa on aina hyvät ja kehitettävät puolet. Haluan jatkuvasti kehittää meidän toimintaamme ja opiskelijoiden valmennustakin paremmaksi. Meidän osastomme toivottaa kotimaiset ja ulkomaalaiset hoitotyön opiskelijat tervetulleiksi työskentelemään.
Parasta ystävällisyys
Kesäsijaisena psykogeriatrian osastolla työskennellyt Hosea Barkonga kertoo päässeensä tekemään monipuolisesti erilaisia tehtäviä – kaikkea, mitä hän opiskelijana on voinut tehdä.
– Olen ollut kesän ajan täällä töissä. Olen tykännyt sekä potilaista että henkilökunnasta. Ensimmäisellä viikolla yksi potilas lähetti postikortin perheelleni Keniaan, Hosea kertoo.
– Tämä on ollut yksi parhaista työpaikoista, joissa olen ollut, ja olen saanut hyvää palautetta. Parasta on ollut ihmisten ystävällisyys.
Hosea kertoo kokemuksen olleen hänelle monella tapaa avartava.
– Täällä Suomessa olen kuullut ensimmäistä kertaa sellaisista tunteista kuin vaikkapa ahdistus ja masennus.
– Elämä täällä on tosi erilaista kuin Keniassa, ja tämä on ollut erilainen työkokemus. Kesäkin oli paljon kylmempi täällä, Hosea nauraa.
Oppimista puolin ja toisin
Psykogeriatrisen osaston opiskelijavastaavana toimiva sairaanhoitaja Heta Hiekkamäki kertoo ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden tuoneen mukavaa vaihtelua työyhteisöön. Hän on työskennellyt osastolla kaikkiaan kuusi vuotta, opiskelijavastaavana vasta hetken.
– Tässä oppii paljon heidänkin kulttuuristaan. Kielitaidon kehittymiseen toki menee oma aikansa, mutta esimerkiksi Hosean kielitaito on paljon kehittynyt tässä kesän aikana, kun vain rohkeasti puhuu suomea. Vaikka olenkin opiskelijavastaava osastollamme, kaikki me täällä toki opiskelijoita ohjaamme osana työtämme, Heta sanoo.
– Olen tykännyt olla täällä töissä. Meidän vahvuutemme täällä on omahoitajatyöskentely. Jokaisella meistä on 2–3 omapotilasta, joiden hoitokokonaisuuteen perehdymme enemmän. Tällöin hoitosuhteesta muodostuu tiiviimpi, tämä on myös potilaiden etu.
Nämä asiat on tärkeä huomioida ulkomaalaistaustaisen opiskelijan ohjauksessa työpaikalla
Kielitaito. Työn tekemisen ja työturvallisuudenkin näkökulmasta kielitaidon kehittymiseen on tärkeää panostaa. Kielitaidolla on merkitystä myös potilaan luottamukseen henkilökuntaa kohtaan.
Ammattiin liittyvät luvat. Yleensäkin opiskelijoita ohjatessa erilaiset hoitotyöhön liittyvät luvat (esim. lähihoitajan pätevyys ja lääkeluvat) on huomioitava siinä, millaisiin tehtäviin opiskelijoita voi sijoittaa.
Perehdytys työskentely-ympäristöön ja kulttuuriin. Kaikki opiskelijat on tärkeää perehdyttää työskentely-ympäristössä toimimisen käytäntöihin. Ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita on tärkeää perehdyttää lisäksi kulttuurisiin asioihin.