Asiakastietolain mukaan yksityisen palvelunantajan toimiessa palveluntuottajana julkisen sosiaalihuollon palvelunjärjestäjän kuten hyvinvointialueen lukuun palveluntuottaja kirjaa asiakastiedot hyvinvointialueen asiakasrekisteriin. Hyvinvointialueen lukuun tuotetuissa palveluissa syntyvät asiakirjat, jotka kuuluvat hyvinvointialueen rekisteriin, on tallennettava sähköisessä muodossa. Asiakastietolaki velvoittaa tallentamaan julkisen sosiaalihuollon asiakastiedot Kanta-palveluihin.
Pirhan Sote-johtoryhmä päätti 6.8.2025, että Pirhan lukuun toimivat palveluntuottajat käyttävät omia Kanta-yhteensopivia asiakastietojärjestelmiä sosiaalihuollon asiakastietojen kirjaamiseen. Palveluntuottajan asiakastietojärjestelmässä tulee olla rekisterinkäyttöoikeustoiminnallisuus sekä sen palvelutehtävän ja sosiaalipalvelun mukaiset asiakasasiakirjat, joita palveluntuottaja tuottaa Sosmeta-asiakirjarakenteiden mukaisesti.
Lisätietoja:
Kantaan liittyminen ja valmistelut
Kanta-yhteensopivat asiakastietojärjestelmät: Asiakastietolain ja toisiolain mukainen rekisteri Astori
Rekisterinkäyttöoikeustoiminnallisuus: Sosiaalihuollon rekisterinkäyttöoikeus