Asiakasmaksut

Yhteystiedot ja maksaminen

Jos asia koskee saamaasi laskua, löydät oikeat yhteystiedot (sähköposti ja puhelinnumero) laskulta.

Haluatko laskut e-laskuna tai digipostipalveluun?

Käyttämättä jääneestä palvelusta peritään maksu, jos et tule vastaanotolle varaamanasi aikana ilman hyväksyttävää syytä tai ilman että olet perunut aikaa.

Asiakasmaksuille on asetettu vuosikohtainen enimmäismäärä eli maksukatto.

Maksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa.

Jos olet tyytymätön laskuun, voit hakea siihen oikaisua.

Eräpäivän siirto

Tarvitsetko lisää maksuaikaa?

Voit siirtää laskusi eräpäivää, jos tarvitset lisää maksuaikaa: tämä onnistuu OmaPirha-palvelun Maksuni-osiossa.

Muutosilmoitukseen pitää tallentaa puhelinnumero ja sen laskun numero, jonka maksuaikaa haluat pidentää. Saat tekstiviestin seuraavan päivän aamuna muutetusta eräpäivästä. Tai saat ohjeistuksen jatkotoimista, jos eräpäivän siirto ei onnistunut.

Erikoissairaanhoidon (Tays) laskujen eräpäivän siirron osalta ole yhteydessä: potilaslaskutus@pirha.fi, puhelin 03 3116 6405, ma-pe klo 9.30–13.30.

Tiesithän tämän!

Tulosidonnaisten asiakasmaksujen osalta sinun on itse ilmoitettava tuloissa, vähennyksissä tai olosuhteissa tapahtuneista muutoksista. Jos maksua koskeva päätös on perustunut sinun tai edustajasi antamiin virheellisiin tietoihin, maksu voidaan oikaista takautuvasti vuoden ajalta. Virheellisen tiedon antamista on myös se, jos et ilmoita muutoksista kohtuullisessa ajassa.


Maksut kootusti

Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Asiakasmaksuista on päättänyt aluevaltuusto 17.12.2024.


Tämän sivun löydät myös osoitteella pirha.fi/asiakasmaksut

Laskujen maksuaika pitenee neljään viikkoon

Asiakasmaksulaskujen maksuaikaa pidennetään kolmesta viikosta neljään viikkoon eli 28 päivään. Muutos tulee voimaan 1.6.2025 alkaen.

Muutos ei vaikuta mahdollisuuteen siirtää eräpäivää:

Päivitetty 21.5.2025