Oletko tyytymätön saamaasi palveluun?
Tällä sivulla
Kuinka toimia?
-
Ole ensin yhteydessä yksikköön
Keskustelu on usein nopein ja paras tapa selvittää asia. Voit antaa suoraan palautetta sinua palvelleen tai hoitaneen yksikön henkilökunnalle ja selvittää asiaa keskustellen. Tai voit kertoa asiastasi täyttämällä palautelomakkeen.
-
Kysy neuvoa asiavastaavalta
Sosiaali- ja potilasasiavastaavat voivat auttavat kohteluun ja oikeusturvaan liittyvissä asioissa. He ovat puolueettomia henkilöitä ja neuvovat, miten voit toimia omassa asiassasi.
-
Voit tehdä muistutuksen
Jos keskustelu hoito- tai palvelutahon kanssa ei tuo ratkaisua asiaasi, voit tehdä muistutuksen. Muistutukseen vastataan kirjallisesti.
-
Sinulla on oikeus tehdä kantelu
Jos et ole tyytyväinen muistutuksen ratkaisuun, voit kannella asiasta valvoville viranomaisille.
Muistutukset
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus, jos hän on tyytymätön sosiaalihuollon laatuun tai saamaansa kohteluun.
Jos harkitset muistutusmenettelyä, kannattaa asiaa selvittää ensin keskustelemalla asianomaisessa yksikössä.
Muistutus pitää tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti. Muistutus voidaan tehdä myös suullisesti erityisestä syystä. Suullisen muistutuksen voi tehdä siinä palveluyksikössä, johon muistutus kohdistuu.
Jos asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.
Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta kohtuullisena aikana voidaan pitää noin yhtä kuukautta.
Saat tarvittaessa ohjeistusta muistutuksen tekemiseen ja ongelmatilanteiden selvittelyyn sosiaaliasiavastaavalta.
Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan oikeutta hakea muutosta sosiaalihuoltoa koskeviin päätöksiin tai kannella asiastaan sosiaalihuollon valvontaviranomaisille.
Valvontaviranomaiset suosittavat muistutuksen tekemistä ja siihen saadun vastauksen odottamista ennen kantelun laatimista.
Potilaalla on oikeus tehdä muistutus, jos hän on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Jos harkitset muistutusmenettelyä, kannattaa sinun ensin selvittää asiaa keskustelemalla hoidosta vastanneen yksikön kanssa.
Muistutus pitää tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti. Muistutus voidaan tehdä myös suullisesti erityisestä syystä. Suullisen muistutuksen voi tehdä siinä terveydenhuollon yksikössä, johon muistutus kohdistuu.
Jos potilas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos potilas on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.
Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Kohtuullista aikaa ei ole lainsäädännössä täsmällisesti määritelty, mutta kohtuullisena aikana voidaan pitää noin yhtä kuukautta.
Saat tarvittaessa potilasasiavastaavalta ohjeistusta muistutuksen tekemiseen ja ongelmatilanteiden selvittelyyn.
Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella asiastaan terveydenhuollon valvontaviranomaisille. Valvontaviranomaiset suosittavat muistutuksen tekemistä ja siihen saadun vastauksen odottamista ennen kantelun laatimista.
Kuinka teen muistutuksen?
-
Voit tehdä muistutuksen vahvasti tunnistautuneena OmaPirha-palvelussa ("Asioi hallinnon kanssa" -kohta).
-
Vaihtoehtoisesti voit tehdä muistutuksen tulostettavalla muistutuslomakkeella ja lähettää sen Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon (PL 272, 33101 Tampere).
-
Muistutus on mahdollista tehdä myös vapaamuotoisena kirjallisena muistutuksena. Muistutus on allekirjoitettava ja siinä pitää mainita vastaavat tiedot kuin muistutuslomakkeella (nimi- ja yhteystiedot, henkilötunnus).
Vapaamuotoinen muistutus lähetetään postitse hyvinvointialueen kirjaamoon (PL 272, 33101 Tampere).
Kirjaamon yhteystiedot
Pirkanmaan hyvinvointialue
Kirjaamo
PL 272
33101 Tampere
Kantelu
Asiakkaalla, potilaalla tai hänen omaisellaan on oikeus tehdä kantelu, jos hän on tyytymätön sosiaali- tai terveydenhuollossa saamaansa palveluun tai hoitoon. Valvontaviranomaiselle voi tehdä kantelun kokemistaan epäkohdista tai lainvastaisesta menettelystä.
Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta. Jos teet kantelun toisen puolesta, on hyvä liittää mukaan esimerkiksi valtakirja.
Kantelun voi tehdä vain yhdelle viranomaiselle samaa asiaa koskien. Kanteluviranomaiset eivät pääsääntöisesti tutki kanteluita, jotka koskevat kahta vuotta vanhempia asioita.
Tarkempaa tietoa kantelun tekemisestä löydät valvontaviranomaisten verkkosivuilta. Suomessa toimivia valvontaviranomaisia ovat
Myös sosiaaliasiavastaava tai potilasasiavastaava voi neuvoa sinua kantelun tekemisessä.
Päivitetty 12.6.2025