Sosiaaliasiavastaava
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun sosiaalihuollon yksikössä tai varhaiskasvatuksessa tai kaipaat neuvontaa oikeuksistasi asiakkaana, sosiaaliasiavastaavan kanssa voit pohtia erilaisia keinoja tilanteen selvittämiseksi.
Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on puolueeton, riippumaton ja lakisääteinen. Sosiaaliasiavastaava neuvoo, miten voit toimia omassa asiassasi. Sosiaaliasiavastaava ei tee päätöksiä.
Sosiaaliasiavastaavan lain mukaiset tehtävät ovat:
- neuvoa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa varhaiskasvatuksen muistutuksen tekemisessä
- neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- koota tietoa asiakkaiden yhteydenotoista ja seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
- toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Jos kyse on terveydenhuollon palveluista, ota yhteyttä potilasasiavastaavaan.
Asiakkaan oikeuksien asiantuntijana sosiaaliasiavastaava voi arvioidakanssasi, voisiko ongelmasi selvittely sosiaalihuollon yksikössä olla aiheellista. Sosiaaliasiavastaava tarvittaessa auttaa asian selvittelyssä tai sovittelussa.
Toimi näin
Voit ottaa yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan eri tavoin. Digitaalisesti, puhelimitse ja kirjeitse voit viestiä sosiaaliasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.
Sen sijaan suojaamaton sähköpostiosoite ei ole tietoturvallista. Siksi sitä ei saa käyttää arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Sähköpostitse sosiaaliasiavastaava antaa vain yleisiä ohjeita ja neuvoja.
Kun soitat sosiaaliasiavastaavalle, varaathan asiaasi liittyvät asiakirjat lähellesi, jos yhteydenottosi liittyy jonkin asiakirjan sisältöön. Sosiaaliasiavastaavalla ei ole pääsyä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään.
Maksaako palvelu?
Palvelu on maksuton.
Hyvinvointialueen sosiaaliasiavastaavat
Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaaliasiavastaavina toimivat Sanna Juurakko ja Taija Mehtonen.
Asioi digitaalisesti
Luottamuksellinen digitaalinen yhteydenotto sosiaaliasiavastaavaan
Voit ottaa sosiaaliasiavastaavaan yhteyttä Suomi.fi:n Viestit-palvelun kautta. Sen käyttöä suositellaan, kun haluat asioida digitaalisesti luottamuksellisissa asioissa. Etenkin päätökset tai muut viranomaisen asiakirjat pitää lähettää Viestit-palvelun kautta.
Asiointi vaatii tunnistautumista.
Kun lähetät viestin sosiaaliasiavastaavalle, valitse suomi.fi Viestit-valikosta "Pirkanmaan hyvinvointialue - sosiaaliasiavastaava".
Soita
Voit soittaa sosiaaliasiavastaavalle.
Puhelinnumerot
040 504 5249
Tuloksia ei löytynyt.
Tuloksia ei löytynyt.
Lähetä sähköpostia
Sosiaaliasiavastaavan sähköpostiosoite: sosiaaliasiavastaava@pirha.fi
Postiosoite
Usein kysyttyä sosiaaliasiavastaavan palveluista
Aluksi kannattaa pohtia, onko asia sellainen, että siitä voisi olla yhteydessä suoraan yksikköön tai työntekijään, johon tyytymättömyys liittyy. Myös yksikön esihenkilö on taho, jonka kanssa tilannetta voi selvittää keskustelemalla. Useimmiten asiat selviävät helpoiten keskustelemalla asiasta.
Jos asia ei selviä keskustelemalla yksikössä tai työntekijän kanssa, on asiakkaalla mahdollisuus tehdä muistutus asiastaan kyseessä olevalle yksikölle. Jos et ole tyytyväinen saamaasi muistutusvastineeseen, on sinulla mahdollisuus kannella valvovalle viranomaiselle.
Sosiaaliasiavastaava on taho, johon voit olla yhteydessä saadaksesi oikeusturvaneuvontaa. Sosiaaliasiavastaavaan voit olla yhteydessä esimerkiksi silloin, jos yhteydenotto yksikköön ei ole selvittänyt tyytymättömyyttä.
Sosiaaliasiavastaava antaa asiakkaalle varhaiskasvatuksen ja sosiaalihuollon oikeusturvaneuvontaa missä tahansa vaiheessa tyytymättömyyden selvittelyä.
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus, jos hän on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Ennen muistutuksen tekoa on yleensä hyvä selvittää asiaa keskustelemalla palvelua antaneessa yksikössä.
Sosiaaliasiavastaava neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen laatimisessa, muttei kuitenkaan tee sitä asiakkaan puolesta.
Jos asia koskee muuta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelua, voit olla yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tarkemman neuvonnan saamiseksi. Jos haluat tehdä muistutuksen muusta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelusta, voit tiedustella ohjeita siihen kyseessä olevasta palvelusta tai sosiaaliasiavastaavalta.
Asiakas voi tehdä valvontaviranomaiselle kantelun kokemistaan sosiaalihuollon epäkohdista tai lainvastaisesta menettelystä.
Sosiaaliasiavastaava voi neuvoa sinua kantelun tekemisessä.
Katso tarkemmat tiedot kantelusta:
Jos olet tyytymätön sosiaalihuollon päätökseen, sinulla on pääsääntöisesti oikeus hakea päätökseen muutosta. Päätöksen mukana on ohje muutoksenhausta. Jos päätökseen ei saa hakea muutosta, päätöksessä tulee olla asiasta maininta, sekä lainkohdat, johon asia perustuu. Huomioi, että muutoksenhaku tulee tehdä siihen annetussa määräajassa.
Sosiaaliasiavastaava ei käsittele asiakasasiakirjoihin kohdistuvia pyyntöjä vaan neuvoo, miten henkilö voi itse tehdä pyynnön.
Lisätietoja rekisteröidyn oikeuksista, mm. asiakastietojen tarkastuspyynnöstä, voi lukea Pirhan Rekisteröidyn oikeudet -sivulta tai tiedustella tarkempia neuvoja muulta rekisterinpitäjältä, jonka laatimista asiakirjoista on kyse. Muulla rekisterinpitäjällä tarkoitetaan esimerkiksi yksityistä sosiaalihuoltoa.
Suomen lainsäädännössä lähtökohtaisesti säädetään, että täysivaltainen henkilö edustaa itseään omassa asiassaan.
Palvelussamme huomioidaan myös omaisten tarve saada neuvontaa läheisen asian selvittämiseksi. Usein palvelustamme saatu yleinen neuvonta auttaa myös omaista ja hänen läheistään.
Jos yleinen neuvonta ei ole riittävää, on asiakkaan hyvä olla itse yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tai halutessaan valtuuttaa toinen henkilö toimimaan asiassa.
Lomakkeet
Voit täyttää alla olevat lomakkeet digitaalisessa OmaPirha-palvelussa ("Asioi hallinnon kanssa" -kohdassa).
Tulostettavat lomakkeet (pdf-tiedostoina):
- Muistutus
- Asiakastietojen tarkastuspyyntö
- Asiakastietojen oikaisupyyntö
- Asiakasrekisterin lokitietopyyntö
- Asianosaisen tiedonsaantipyyntö, sosiaalipalvelut
Varhaiskasvatusta koskevassa muistutusasiassa olethan yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tai varhaiskasvatuksen järjestäjään.
Esitteet
Tulostettava esite sosiaaliasiavastaavan toiminnasta, sosiaalihuolto (pdf)
Tulostettava esite sosiaaliasiavastaavan toiminnasta, varhaiskasvatus (pdf)
Tulostettava esite sosiaaliasiavastaavan toiminnasta, sosiaalihuolto, englanniksi (pdf)
- a printable brochure on the activities of social services ombudsperson, social welfare
Tulostettava esite sosiaaliasiavastaavan toiminnasta, varhaiskasvatus, englanniksi (pdf)
- a printable brochure on the activities of social services ombudsperson, early childhood education and care
Jos yhteydenottosi koskee asiakasasioita, ota yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan soittoaikana ma-to klo 9–11. Tarkemmat tiedot löytyvät tältä sivulta kohdasta ”Soita”.
Palveluntuottajien yhteydenotot yhteistyötä koskevissa asioissa
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Taija Mehtonen
asiavastaavatoiminnan kehittäminen ja yhteistyö
puh. 040 800 4186, ainoastaan vastuuhenkilöpuhelut
potilasasiavastaava@pirha.fi, sosiaaliasiavastaava@pirha.fi
Yhteydenotot asiakas- ja potilasasiavastaavatoimintaa koskevissa palautteissa
Asiavastaavatoiminnan palvelupäällikkö
Katja Uitus-Mäntylä
puh. 044 472 2687
katja.uitus-mantyla@pirha.fi
Sinua saattaisi kiinnostaa
Tietoa rekisteröidyn oikeuksista
Asiakkaana tai potilaana sinulla on oikeus tietää, miten käsittelemme henkilötietojasi.
Päivitetty 11.6.2025