Palvelusetelit palveluntuottajille

Tietoa palveluntuottajille palveluseteleistä ja palvelusetelituottajaksi hakeutumisesta

Pirkanmaan hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä. Palveluseteli on vaihtoehto hyvinvointialueen omana toimintana tai ostopalveluna tuotetulle palvelulle.

Palvelusetelituottajaksi hakeudutaan sähköisissä järjestelmissä. Hakeutumisen ajankohdat ja hakuprosessit vaihtelevat palveluittain.

Hyvinvointialue on määritellyt palvelusetelien sääntökirjoissa tarkemmat yksityiskohdat palveluseteleistä ja palvelusetelituottajien hyväksymisedellytykset. Ennen kuin yritys voi hakeutua palvelusetelituottajaksi, täytyy sillä olla kunnossa kaikki sääntökirjassa määritellyt palvelun tuottamiseen vaadittavat asiat kuten lupa- ja rekisteröintiasiat, liitteet sekä muut edellytykset. Ainoastaan hyvinvointialueen hyväksymät tuottajat voivat toimia palvelusetelituottajina ja laskuttaa hyvinvointialuetta antamastaan palvelusta sääntökirjan mukaisesti.

Palveluseteli myönnetään asiakkaalle tai potilaalle aina palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- tai terveysalan ammattilainen. Palvelusetelin saanut asiakas tai potilas sopii palveluntuottajan kanssa palvelun hankkimisesta. Palvelujen tuottamiseen palvelusetelillä sovelletaan kuluttajansuojalakia.

Minustako palvelusetelituottaja?

Jos pohdit palvelusetelituottajuutta ja kaipaisit lisätietoja siihen tai muuhun sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyteen liittyvistä asioista, voit olla matalalla kynnyksellä yhteydessä Palveluneuvontaan (entinen Pirkanmaan Kotitori). Kysymyksesi voi koskea esimerkiksi rekisteröintejä, sote-yrittämiseen liittyviä säädöksiä, omavalvonnan toteuttamista tai jotain muuta itsellesi epäselvää asiaa. Palveluneuvonnassa kuunnellaan ja etsitään ratkaisuja yhteistyössä eri tahojen kanssa. 

Palveluntuottajahaku - pirha.fi


Palvelusetelien sääntökirjat

Sääntökirjalla tarkoitetaan asiakirjaa, jolla Pirkanmaan hyvinvointialue määrittelee palvelusetelilaissa edellytetyt hyväksymisedellytykset palveluntuottajalle. Asiakirjassa kuvataan hyvinvointialueen, palveluntuottajan ja asiakkaan oikeudelliset suhteet.

Tietosuojaliite palvelusetelisääntökirjoihin (pdf)

Salassapito- ja turvallisuusliite palvelusetelisääntökirjoihin (pdf)


Palveluseteliä koskevat järjestelmät

Palvelusetelituottajaksi voi hakeutua palvelukohtaisesti joko Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmässä (PSOP, parastapalvelua.fi) tai Effectorin kautta (palse.fi).

Kaikkiin palveluihin ei tällä hetkellä voi hakeutua palvelusetelituottajaksi. Lisätietoja hakeutumisajankohdasta on mainittu sääntökirjan yhteydessä.

Palvelusetelituottajaksi PSOP-järjestelmään hakeudutaan oheisen ohjeen mukaisesti.

Palveluntuottajaksi hakeutuminen PSOP-järjestelmään (pdf)

PSOP:n sivut

PSOP-järjestelmän käytön teknisissä ongelmissa voit ottaa yhteyttä PSOP-tukeen sähköpostilla tai puhelimitse. Kirjoita sähköpostiviestin otsikkoon Pirha PSOP ja aihe.

psop@istekki.fi
03 3117 1144 (Istekin palvelupiste)

PSOP:ssa voit katsoa hyväksytyt palvelusetelintuottajat, kun valitset Hyvinvointialue tai kunta -alasvetovalikosta Pirkanmaan hyvinvointialueen. Sen jälkeen voit katsoa hyväksyttyjen palveluntuottajien tietoja palveluittain.

Palse.fi

Palse.fi-portaalin käyttöön liittyvissä teknisissä ongelmatilanteissa saa yhteyden asiakastukeen sähköpostilla tai puhelimitse.

portaali@palse.fi
010 470 9689 (arkisin klo 9-16)

Effectorin osalta voit katsoa hyväksytyt palvelusetelintuottajat, kun menet Asiakkaalle-sivulle ja valitset Palveluseteli- ja ostopalvelut ja palvelutuottajahausta Pirkanmaan hyvinvointialueen. Sen jälkeen voit katsoa hyväksyttyjen palveluntuottajien tietoja palveluittain.

Palse.fi-sivuston palvelutuottajahaku

Usein kysytyt kysymykset

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (22.12.2006/1233) velvoittaa tilaajaa eli hyvinvointialuetta tarkistamaan palvelusetelituottajilta tietyt tiedot ja selvitykset sekä tarkistamaan ne säännöllisesti. Tämän lisäksi eri sääntökirjojen sisältöjä ohjaavat useat eri lait, joissa on säädetty sosiaali- ja terveysalan palveluiden sisällöistä ja vaatimuksista palveluntuottajille. 
Sääntökirjakohtaiset edellytykset löytyvät jokaisesta sääntökirjasta.

Luotettava Kumppani -palvelun kautta Tilaajavastuulain mukaiset viranomaistarkastukset tehdään automaattisesti eikä palveluntuottajan tarvitse toimittaa selvityksiä erikseen.

Soteri on Valviran ylläpitämä valtakunnallinen rekisteri, johon on koottu tiedot kaikista yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista. Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen edellyttää rekisteröitymistä Soteri-rekisteriin ja että rekisteröinnistä on annettu päätös.

Palvelutietovaranto (PTV) on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, hyvinvointialueet, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja niiden asiointikanavat. Sen sisältö on avointa dataa, eli se on avoimen rajapinnan kautta käytettävissä missä tahansa, esimerkiksi verkkopalveluissa, chatboteissa ja karttapalveluissa. Kaikki PTV:hen kuvatut sisällöt näytetään myös Suomi.fi-verkkopalvelussa. Palvelutietovarannon käyttö on maksutonta. Palveluntuottaja vastaa itse tietojensa ylläpidosta.
 

Sääntökirjojen mukaan hyvinvointialueen tulee ottaa palveluntuottajan hyväksyntää koskeva asia käsittelyyn yhden (1) kuukauden kuluessa palveluntuottajan ilmoittautumisesta. Hyvinvointialue tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymisestä tai hylkäämisestä kolmen (3) kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus on otettu käsittelyyn ja palveluntuottaja on toimittanut kaikki hyväksyntään liittyvät asiakirjat ja tiedot. Jos hakemuksessa tai muissa vaadituissa edellytyksissä on puutteita, hyvinvointialue pyytää täydentämään hakemusta. 

Hyvinvointialueen on ohjattava ja valvottava sen järjestämisvastuulle kuuluvaa palvelutuotantoa. Palveluntuottajien valvonta on jatkuvaa.

Lisätiedot

Palvelusetelitoimintaan liittyviä yleisiä kysymyksiä hakeutumisprosessista tai palveluseteleistä voi lähettää osoitteeseen palvelusetelit@pirha.fi. Sähköpostiin ei saa lähettää mitään asiakas- tai potilastietoa koskevaa sisältöä.

Työntekijöiden sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@pirha.fi

Leila Haakana, hankintapäällikkö
Puhelin 050 383 9703

  • palvelu- ja muiden materiaalihankintojen sekä palvelusetelien koordinointi

Päivi Juurinen, suunnittelija
Puhelin 040 801 6785

Kati Sippola, suunnittelija
Puhelin 044 473 9580

Päivitetty 27.11.2025