Minun tiimini -toimintamalli
Minun tiimini -toimintamalli
Pirkanmaan perhekeskuksessa työskennellään yhdessä monialaisesti perheiden tarpeiden mukaisesti. Kokoamalla perheen kannalta olennaiset toimijat yhteen voimme päästä yhteiseen ymmärrykseen ja luoda yhden yhteisen suunnitelman perheen tilanteen tukemiseksi. Saman pöydän ääressä istuminen tuo kaivattua selkeyttä ja vähentää päällekäisiä tai toisista tietämättömiä palveluita ja tukitoimia. Minun tiimini -toimintamalli tuo tähän rakenteen ja yhteisen toimintatavan. Tiimin voi koota kuka tahansa ammattilainen tai vapaaehtoinen, missä palvelussa tai toiminnassa tahansa. Siihen on saatavilla myös apua!
Me perhekeskustoimijoina haluamme tukea lapsia, nuoria ja perheitä kuormittavissa elämäntilanteissa riittävän ajoissa, yhdessä toimien sekä jatkuvuuden turvaten, jottei kukaan kokisi jäävänsä yksin.
Minun tiimiini kannattaa koota hyvin matalalla kynnyksellä. Asiakkaan tai perheen tarpeiden mukaisesti kootaan monialainen tiimi, jolla varmistetaan asiakkaan ympärille vahva tukiverkko. Asiakas on aina läsnä palaverissa. Minun tiimiini kutsutaan aina asiakkaan kannalta keskeiset toimijat. Tunnistamisessa auttaa sen kartoittaminen, mitä kaikkia palveluita asiakkailla tai perheillä on jo eri paikoissa esim. koulut/päiväkodit, seurakunnan diakoniatyö, työllisyyspalvelut, eri sote-palvelut, järjestöjen palvelut.
Minun tiimini- tapaaminen on syytä järjestää:
- Asiakkaalla on paljon palveluita eikä kokonaiskuvaa ole eri toimijoilla --> tarve koordinaatiolle
- Kun työntekijä kokee, ettei hänen tarjoamansa tuki asiakkaalle ole riittävää --> konsultointi ja mukaan kutsuminen
- Kun on tarve löytää asiakkaan ympärille lisää toimijoita
- Asiakkaan tilanne ei ole riittävässä määrin työntekijöiden tiedossa ja tilanteeseen on tarve perehtyä syvällisemmin ja eri palveluiden näkökulmasta
Tavoitteena myös elämäntilannelukutaidon mukainen reagointi, jolloin tunnistetaan perheiden muuttuvat ja raskaat elämäntilanteet ja tuetaan koko perhettä.
Huomioithan, että Minun tiimini on asiakkaalle vapaaehtoinen. Monialaiseen yhteistyöhön tarvitaan suullinen suostumus, joka kirjataan asiakkaan tietoihin.
Kun on tunnistettu tarve, koota asiakkaan ja perheen ympärille monialainen verkosto, on hyvä puhua ensin asiakkaan itsensä kanssa ja muistaa kartoittaa asiakkaan tai perheen oma läheisverkosto:
- Keitä toimijoita/ ammattilaisia tarvitaan mukaan tapaamiseen, jotta päästään konkreettiseen suunnitelmaan asiakkaan/perheen elämäntilanteen helpottamiseksi
- Asiakas määrittelee mihin toivoo muutosta tai mikä haastaa --> ammattilaisen tehtävänä tarjota vaihtoehtoja, keitä asiakkaan tai perheen tueksi olisi hyvä pyytää. Tässä voi hyödyntää Lapset Puheeksi- keskustelua tai Minun tiimini asiakaskorttia, ei pakollinen.
- Tapaamiselle ei kutsuta ketään, ketä asiakas ei haluaisi mukaan otettavan. Tarpeen huomioida kuitenkin se, ettei asiakas välttämättä tunnista tai tiedä oleellisia toimijoita ja silloin ammattilaisen tehtävä on auttaa ja perustella.
Asiakkaan kanssa käydyn keskustelun jälkeen on aika kutsua sovitut toimijat mukaan palaveriin. Tukenasi Minun tiimini koonnissa on lasten, nuorten ja perheiden asiakasohjaus, jota voi konsultoida perheellisten asioissa. Aikuisasiakkaiden osalta yhteyshenkilöt löytyvät pirhan verkkosivuilta. Jos sinulla on pääsy Minun tiimini- teams kanavalle, saat myös apua sieltä.
Yhdessä sovittu kalenteriaika on keskiviikko iltapäivät klo 14-15.30. Minun tiimini voidaan järjestää myös muina aikoina, mutta ammattilaiset eri palveluissa ovat sitoutuneet lähtökohtaisesti pitämään keskiviikko iltapäivän vapaan Minun tiimini-verkostoille ja se mahdollistaa tapaamisen nopeamman järjestymisen, ilman kalenterisulkeisia.
- Tapaaminen järjestetään perheelle sopivassa paikassa.
- Tapaaminen alkaa tervetulosanoilla ja sen läpikäymisellä keitä on paikalla. Tapaamisen kesto 1 - 1,5 tuntia.
- Asiakas, hänen läheisensä ja eri ammattilaiset ovat tapaamisella tasavertaisia.
- Puheenjohtajana toimii useimmiten se työntekijä, joka on tunnistanut tarpeen yhdessä asiakkaan kanssa ja kutsunut muut koolle.
- Tapaamisen puheenjohtaja varmistaa, että kaikki pääsevät tasaveroisesti ääneen. Asiakas puhuu ensin oman arjen asiantuntijanaan ja ammattilaiset vain omasta asiantuntijuudesta käsin. Tärkeää on, ettei tiedetä toisten puolesta.
- Tapaamiseen voi joku ammattilainen/asiantuntija osallistua myös etäyhteydellä tai konsultatiivisessa roolissa vain hetken aikaa.
- Sovitaan konkreettisia toimenpiteitä, jotka kirjataan suunnitelmalomakkeelle tai siten,että asiakkaalle itselleen jää suunnitelma kirjallisena/kuvallisena.
- Sovitaan seurantatapaamisesta tai vähintään soitto, jossa tarkistetaan onko sovitut toimenpiteet toteutuneet ja ovatko ne tuoneet toivottuja tuloksia. Jatkuvuus on tärkää, eikä perhettä jätetä asian kanssa yksin.
- Tapaaminen tilastoidaan.
Päivitetty 19.11.2025