Asiakas- ja potilasturvallisuus
Asiakas- ja potilasturvallisuus on yksi Pirkanmaan hyvinvointialueen perusarvoista. Palvelukulttuuria kehittämällä pyrimme varmistamaan, että olemme asiakkaidemme luottamuksen arvoisia.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden perusajatus on, että asiakkaalle tai potilaalle ei aiheuteta haittaa, oli haitta sitten fyysistä, emotionaalista, psyykkistä tai sosiaalista.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden pääperiaatteet
- Palvelut järjestetään niin, että ne ovat sujuvia ja suojaavat vaaratapahtumilta sekä tuottavat arvoa asiakkaalle ja potilaalle.
- Turvallisen työn tekemisen perusta on tietoisuus toimintaan liittyvistä riskeistä ja turvallisista toimintatavoista.
- Vaaratapahtumat ja asiakaspalautteet käsitellään viipymättä.
- Toiminnallisten riskien hallinta tukee johtamista ja on olennainen osa toiminnan kehittämistä.
- Asiakas- ja potilasturvallisuuden johtaminen perustuu oikeaan ja reaaliaikaiseen tilannekuvaan.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisessä keskeistä on, että tieto epäkohdista tavoittaa johtajat ja esihenkilöt. Onkin tärkeää, että toimintaa koskevat palautteet kulkevat matalalla kynnyksellä niin asiakkailta, potilailta kuin omalta henkilökunnaltammekin.
Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava palvelevat
Potilasasiavastaava palvelee terveydenhuollossa asioivia. Voit ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan, jos esimerkiksi olet tyytymätön hoitoon pääsyyn tai saamaasi hoitoon tai palveluun.
Sosiaaliasiavastaavaan voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollon palveluja koskevissa kysymyksissä. Saat tietoa asiakkaan oikeuksista.
Päivitetty 18.11.2025