Readspeaker

Kotitorin uutiskirje 1/2024

Uutinen

Tervetuloa Pirkanmaan Kotitorin uutiskirjeen pariin! 

Julkaisemme neljä kertaa vuodessa uutiskirjeen, jossa kerromme toiminnastamme ja sen vaikuttavuudesta.

Kotitorin neuvonta- ja ohjauspalvelua Pirkanmaan hyvinvointialueelle tuottaa Luona. Kotitori on ainutlaatuinen palvelukokonaisuus, jossa yksityinen toimija tuottaa koko hyvinvointialueelle laaja-alaista ohjaus- ja neuvontapalvelua. 

Kotitorin ohjaus- ja neuvontapalvelua tarjotaan arkisin klo 8-16:30 puhelimitse, Pirkanmaan hyvinvointialueen chat-palvelussa, sähköpostitse ja sähköisen yhteydenottolomakkeen kautta sekä klo 9–16 Tampereella Frenckellin aukion asiakaspalvelupisteellä. 

Kotitorilla tarjoamme ammattitaitoista ja yksilöllistä ohjaus- ja neuvontapalvelua kotona asumisen tueksi. Tavoitteemme on mahdollistaa Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaille hyvä elämä kotona. Tarjoamme ohjausta ja neuvontaa kaikissa arjen asioissa sekä autamme löytämään omia tarpeita vastaavat palvelut. 

Ohjaus- ja neuvontapalvelumme 

Kotitorin asiointikanaviin on tammi-maaliskuussa tullut yhteensä 8156 yhteydenottoa. 

Suurimman osan yhteydenotoista saamme puhelimitse. Puheluiden kesto on keskimäärin 7,5 minuuttia – eli suurin osa neuvonnastamme on lyhytkestoista ja pystymme vastaamaan asiakkaiden mieltä askarruttaviin kysymyksiin heti. Palveluumme ei tarvitse kauan jonottaa, sillä keskimääräinen vastausaikamme on 30 sekuntia. Palvelumme saavutettavuudesta ja vasteajasta saammekin eniten positiivista palautetta. 

Toiseksi eniten yhteydenottoja saamme Pirkanmaan hyvinvointialueen chat-palvelussa, jossa palvemme chatbotin ammattilaiselle ohjaamiin kysymyksiin ikääntyneiden ja vammaisten palveluihin sekä mielenterveys- tai päihdepalveluihin liittyvissä kysymyksissä. Helmikuussa aloimme palvelemaan hyvinvointialueen rinnalla myös Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden Pyydä apua –chatissa, jonka myötä palveluaika saatiin laajennettua kaikkiin arkipäiviin. 

Kotitorin tavoitteena on pyrkiä antamaan vastaus asiakkaan esittämään kysymykseen, ohjaus asiakkaan tarpeeseen tai ratkaisu asiakkaan ongelmaan heti ensimmäisellä yhteydenotolla. Tilastot ja palautteet kertovat meille sen, että olemme onnistuneet tehtävässämme hyvin. Kauttamme on ohjattu hyvinvointialueen palveluihin eteenpäin vain noin 13,5 % yhteydenotoista. Asiakaspalautteemme keskiarvo asteikolla 0–10 on ollut alkuvuonna (tammi-maaliskuu) 8,9 ja suurin osa asiakkaistamme, 76 %, suosittelisi palveluamme. 

Viestintä ja markkinointi 

Kotitorin kotisivulla on käyty alkuvuoden aikana 22 000 kertaa. Keskimäärin sivuilla on asioitu 1 minuutin ja 20 sekunnin ajan. 

Päivitämme Kotitorin Facebook-sivua viikoittain jakamalla tietoa erilaisista tapahtumista, palveluista ja toiminnasta sekä kotona asumisen tukimahdollisuuksista. Facebook-kattavuus on tammi-maaliskuussa 2024 ollut 1900 käyttäjää. Facebook-sivulla on 347 seuraajaa. 

Kotitorin palveluohjaajat osallistuvat monenlaisiin asiakastapahtumiin, joissa tavoitteenamme on lisätä tietoutta matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelustamme. Alkuvuoden aikana olemme osallistuneet Tampereen kaupungin ja aistivammajärjestöjen järjestämään Aistit ja muisti –tapahtumaan sekä Tammelan lähitorin järjestämään Hyvälle mielelle Pop up –tapahtumaan. 

Laitetori 

Kotitorilla Frenckellinaukiolla sijaitseva Laitetori on avoinna asiakaspalvelupisteemme aukioloaikojen mukaisesti klo 9-16. Laitetorilla pääsee tutustumaan kotona asumista tukeviin apuvälineisiin ja hyvinvointiteknologisiin ratkaisuihin. Alkuvuonna Laitetorilla on käynyt opiskelijaryhmiä ja ammattilaisia sekä yli 60 asiakasta tutustumassa laitteisiin ja apuvälineisiin yhdessä palveluohjaajiemme kanssa. 

Sähköinen Palveluhaku 

Tammikuussa Kotitorilla otettiin käyttöön Luonan sähköinen palveluhaku, joka kokoaa laajan ja kattavan kokonaisuuden alueen palveluista ja palveluntuottajista. Palveluhaun avulla Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat löytävät vaivattomasti arjen hyvinvointia tukevia palveluja ja palveluntuottajia. Palveluntarjoajat taas saavat arvokasta näkyvyyttä ja mahdollisuuden kohdata palvelun tarvitsijat. 

Kotitorin Palveluhakua on käyttänyt alkuvuonna (tammikuu-maaliskuu) jo 1300 eri käyttäjää.  Palveluhakuun on liittynyt yli 100 palveluntarjoajaa Pirkanmaan alueelta. Jokaisessa Pirkanmaan kunnassa on tarjolla omarahoitteisia palveluita kotona asumisen tueksi. Kaikkiaan Palveluhaussa julkaistuille palveluille kertyi 3400 katselukertaa. 

Pirkanmaan Kotitori palvelee seuraavasti:

Puhelinpalvelut
Arkisin klo 8.00-16.30
Ohjaamme kaikissa arkeen liittyvissä asioissa.
Sähköiset palvelukanavat
Voit kysyä neuvoa myös chat-palvelustamme. Asiakas­oh­jaajamme vastaavat chatissa arkisin klo 8.00-16.30 välisenä aikana. Chat-ruutu näkyy sivun alakulmassa, kun palvelu on käytet­tävissä. Chatissä ei käytetä henkilö­tietoja.
Kotitorin palvelupiste
Frenckellinaukio 2b, 33101 Tampere
Palvelupisteessämme voit vierailla arkisin klo 9-16 ja ajanvarauksella klo 16-18.

Tuoreimmat ajankohtaiset