Henkilökohtainen apu

Voit saada henkilökohtaista apua, jos sinulla on pitkäaikainen sairaus tai vamma ja tarvitset välttämättä toisen ihmisen apua arjessa. Apua voi saada esimerkiksi kotitöihin, opiskeluun, työhön, sosiaalisiin tilanteisiin tai harrastuksiin.

Voit saada apua asioihin, joita et pysty tekemään itse vammasi tai sairautesi takia. Päivittäisiin askareisiin, työhön ja opiskeluun saat sen verran apua kuin välttämättä tarvitset. Myös vapaa-ajan harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja vuorovaikutukseen myönnetään apua, jos se on sinulle välttämätöntä ja tarpeellista.

Henkilökohtaista apua voidaan järjestää kolmella tavalla:

  • palvelusetelillä, jonka avulla voit itse valita palveluntarjoajan
  • ostopalveluna, jolloin hyvinvointialue hankkii palvelun sinulle yksityiseltä palveluntarjoajalta
  • työnantajamallilla, jossa olet itse avustajasi työnantaja.

Toimi näin

Henkilökohtaista apua voi hakea digitaalisesti OmaPirhassa. Voit hakea sitä myös tulostettavalla vammaispalvelulomakkeella. Palautusosoitteen näet lomakkeesta. Vammaispalveluiden työntekijä tekee päätöksen avun myöntämisestä.

Kerro hakemuksessa vammastasi tai sairaudestasi. Kerro myös, miten paljon ja mihin asioihin tarvitset päivittäistä apua. Liitä hakemukseen lääkärinlausunto ja tarvittaessa muu asiantuntijalausunto.

Pirkanmaan henkilökohtaisen avun yksikkö neuvoo ja auttaa palvelusetelin käytössä, työnantajamallissa ja avustajan palkanmaksussa. Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä henkilökohtaisen avun yksikköön:

  • palveluohjaus ja neuvonta: avustaja@pirha.fi
  • avustajan palkanmaksu: tuntilistat@pirha.fi

Henkilökohtaisen avun yksikkö

Puhelinnumerot 041 730 2108 , Henkilökohtaisen avun yksikkö

Aukioloajat
Ma
klo 9–12
Ti
klo 14–17
Ke
klo 9–12
To
klo 9–12
Pe
klo 9–12

Tuloksia ei löytynyt.

Tuloksia ei löytynyt.

Asioi digitaalisesti

OmaPirha

OmaPirhassa voit asiointikunnastasi riippuen tehdä esimerkiksi digitaalisia ajanvarauksia, täyttää yhteydenotto- ja esitietolomakkeita sekä tietopyyntöjä.

Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kun asioit palvelussa ensimmäisen kerran, sinun tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot ja tarkistaa omat tietosi. Osassa palveluista sinun on myös mahdollista asioida läheisesi puolesta.

OmaPirhan kautta käytössäsi on myös digiklinikka, jonka kautta voit helposti ja nopeasti olla yhteydessä ammattilaiseen erilaisissa terveysasioissa.

Tuloksia ei löytynyt.

Tuloksia ei löytynyt.


Päivitetty 13.6.2025