Mitä tehdä, jos maksupalvelut eivät toimi?

Nykyään arjen maksuliikenteestä suurin osa tapahtuu ilman käteistä rahaa, erilaisissa sähköisissä maksujärjestelmissä. Maksujärjestelmät voivat olla poissa käytöstä useista eri syistä.

Kyse voi olla esimerkiksi palveluntarjoajan teknisestä ongelmasta, suunnitellusta huoltokatkosta, laajasta verkkohäiriöstä tai kohdistetusta kyberhyökkäyksestä. 

Muutamalla yksinkertaisella toimella voi helpottaa elämäänsä tilanteissa, joissa pankki- ja maksupalvelut eivät toimi odotetusti:

  • Varaa sen verran käteistä rahaa, että saat muutaman päivän ajan välttämättömät ostokset tehtyä ilman pankki- tai luottokorttia. 
  • Avaa tili kahdessa eri pankissa ja pidä maksukortit käyttövalmiina. Usein häiriöt koskevat vain yksittäisiä pankkeja. 
  • Ota käyttöön jokin mobiilimaksusovellus. Häiriöt eivät välttämättä koske niitä. 
  • Vahvaa tunnistautumista varten on hyvä olla käytössä pankkitunnistautumisen lisäksi myös mobiilivarmenne tai kansalaisvarmenne. 
  • Pidä henkilöllisyystodistuksesi ajan tasalla ja tarkista, että pankilla on ajantasaiset yhteystietosi. 

Tiivistetysti, älä jää yhden kortin tai maksutavan varaan!

Häiriöt voivat näkyä monella tapaa. Voi olla, että kortilla maksaminen ei toimi, et pääse verkkopankkiin, tilisiirrot eivät liiku tai muut pankkipalvelut ovat poissa käytöstä. Tällöin on hyvä olla käytössä vaihtoehtoisia tapoja maksaa tai tunnistautua.  

Päivitetty 25.11.2025