Laatu, vaikuttavuus ja omavalvonta
Laatu, vaikuttavuus ja omavalvonta kietoutuvat tiiviisti toisiinsa. Haluamme tarjota laadukkaita ja yhdenvertaisia palveluja, jotka vaikuttavat asiakkaittemme toimintakykyyn, terveydentilaan ja hyvinvointiin mahdollisimman hyvin.
Seuraamme palvelujen laatua sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta säännöllisesti ja kehitämme palveluja seurannan ja asiakaspalautteiden avulla.
Omavalvontaohjelma ja -suunnitelmat
Omavalvontaohjelma luo pohjan laadun valvonnalle. Siinä kuvataan, kuinka hyvinvointialue huolehtii sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen että pelastuspalvelujen omavalvonnasta palvelujen tuottajana ja järjestäjänä.
Omavalvontasuunnitelma on yksi työkaluista, jonka avulla palvelujen laatua ja turvallisuutta seurataan, arvioidaan ja kehitetään eri yksiköiden päivittäisessä asiakastyössä.
Vaikuttavuustyö luo laatua
Vaikuttavuus on läsnä kaikessa tekemisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Päämääränä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava terveyshyöty sekä parempi pärjääminen arjessa.
Valvonta
Hyvinvointialue valvoo palvelujen laatua esim. suunnitelmallisilla valvontakäynneillä.
Palautteet kertovat, kuinka onnistumme
Asiakaspalautteet ovat tärkeä osa laatu- ja vaikuttavuustyötä: niiden avulla saamme tietoa, missä asioissa meillä on parantamisen varaa.
Ensisijaisesti palaute kannattaa antaa suoraan palvelua tai hoitoa antaneelle työntekijälle tai hänen esihenkilölleen - myös silloin, jos on kyse ongelmatilanteen selvittämisestä.
Työntekijä on ilmoitusvelvollinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöllä on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa, jos he huomaavat tehtävissään epäkohdan tai sen uhan. Ilmoitus tehdään ensisijaisesti palveluyksikön toiminnasta vastaavalle henkilölle.
Ammattihenkilöllä on velvollisuus toimia turvallisesti työssään sekä ilmoittaa havaitsemistaan riskeistä tai epäkohdista työnantajalleen.
Päivitetty 22.10.2025