Hätänumero 112 ja avun hälyttäminen
Meistä jokaiselle voi tulla vastaan tilanne, jossa täytyy soittaa yleiseen hätänumeroon. Tässä artikkelissa kerrotaan, milloin hätänumeroon täytyy soittaa ja mitä hätäpuhelun aikana tapahtuu.
Missä tilanteissa soitetaan hätänumeroon?
Yleiseen hätänumeroon 112 pitää soittaa todellisissa, kiireellisissä hätätilanteissa. Soita aina hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön ollessa vaarassa tai kun epäilet näin olevan.
Hätäkeskuspäivystäjä arvioi tilanteen ja paikalle lähetetään tarvittaessa poliisin, pelastuksen, ensihoidon tai sosiaalitoimen apua.
Kun tilanne on kiireetön tai kukaan ei ole vaarassa, älä soita hätänumeroon, vaan tutustu muihin yleisiin palvelunumeroihin.
Kuinka teet hätäilmoituksen?
Hätänumeroon 112 voi soittaa maksutta mistä tahansa puhelimesta ilman suuntanumeroa, myös ulkomaalaisista puhelinliittymistä. Jos hätänumero on ruuhkautunut, älä sulje puhelinta vaan odota vuoroasi.
Selvitä sijaintisi mahdollisimman tarkasti. Katuosoite ja kunta ovat tärkeimmät tiedot. Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin, noudata annettuja ohjeita ja sulje puhelin vasta luvan saatuasi.
Hätäilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä hätänumeroon 112. Hätätekstiviestien käyttö on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Hätätekstiviestin voi lähettää vain sellaisesta puhelinnumerosta, mikä on rekisteröity etukäteen suomi.fi-sivustolla.
Lataa puhelimeesi 112 Suomi -sovellus
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen mobiilisovellus. Kun hätäpuhelu soitetaan sovelluksen kautta, välittyy sijaintitietosi automaattisesti hätäkeskukseen. Voit ladata sovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta.
Ilmaisen sovelluksen tarkoituksena on, että käyttäjä löytää tarvitsemansa palvelun hätä- ja ongelmatilanteissa. Sovelluksesta löytyy monipuolisesti apua ja tietoa myös moniin sellaisiin tilanteisiin, joissa ei tule soittaa hätänumeroon.
Päivitetty 25.11.2025