Ammattilaiselle

Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli koostuu kolmesta kysymyksestä. Kysymyspatteristoa voi hyödyntää sekä puheeksioton, että prosessinomaisen tai laajan elintapaohjauksen tukena. 

Mallin tärkein periaate on, että kulttuuritoimintaa, taidetta ja luovuutta lähestytään myönteisesti ja asiakaslähtöisesti, jotta asiakkaan ääni tulee kuuluviin. 

Keskustelussa selvitetään asiakkaan arjessa jo tapahtuvaa kulttuurista aktiivisuutta, kiinnostusta ja harrastuneisuutta eri taiteen lajeihin ja itselle ominaisia tai mielekkäitä luovan ilmaisun tapoja sekä pyritään herättämään motivaatiota niiden käytön lisäämiseen arjessa ja rohkaistaan uusien tapojen käyttöönottoon ja elämysten kokeilemiseen.

Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli (innokyla.fi)

Kulttuurihyvinvointipalveluiden laatukriteeristö

Tämä sisältö täydentyy. 

Kulttuurihyvinvointipalveluiden laatukriteeristö 

Kulttuurihyvinvointipalveluiden laatukriteeristö on laadittu laajalla monialaisella asiantuntijapohjalla Pirkanmaan hyvinvointialueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuuyksikössä. Kriteeristön taustalla on kulttuuri-, sote- ja kuntakentällä yhteisesti todettu tarve yhä paremmin tunnistaa, määrittää ja vahvistaa kulttuuriin ja taiteeseen osallistumisen vaikutuksia väestön hyvinvointiin ja terveyteen. Kriteeristö luo pohjaa yhdyspintatyölle ja kulttuurihyvinvointipalveluiden tuottamiselle, ohjaukselle ja hankintaosaamiselle.  

Kulttuurihyvinvointipalveluiden laatukriteeristön tavoitteena on ohjata kulttuurihyvinvointipalveluja, joita tuotetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden osana ja rinnalla hyvinvointialueilla, kunnissa, järjestöissä ja kulttuurikentällä. Laatukriteeristö pohjautuu kansainväliseen tutkimustietoon kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja kulttuurihyvinvointipalveluiden tuottamisen vaikuttavista toimintatavoista.  

Laatukriteeristö selkeyttää kulttuurihyvinvointipalveluiden tilaajien ja tuottajien yhteistä sanastoa ja käsitteistöä, luo yhteistä ymmärrystä kulttuurihyvinvointipalveluiden tavoitteiden asettamiseen sekä laajempaa osaamista toiminnan tilaamiseen, järjestämiseen ja toteuttamiseen. Laatukriteeristön käyttö tukee myös sote-palveluiden asiakas- ja palveluohjausta määrittelemällä yhä paremmin kulttuurihyvinvointipalveluita sekä niiden toimintatapoja ja tavoitteita.  

Mistä laatukriteeristö koostuu?

Laatukriteeristö koostuu kolmesta työkalusta

Perustietolomake eli perustietojen muistilista
Perustietolomake on muistilista asioita, joita palvelun järjestämisessä tulee poikkeuksetta määritellä ennen toteutusta. Se toimii pohjana sekä palvelun kilpailutukseen, tarjouspyyntöihin sekä tarjousten laatimiseen. Laadun elementit auttavat määrittelemään myös perustietoja.  

Laadun elementit
Laadun elementit muodostuvat monista palvelun sisältämistä tekijöistä ja vaihtoehdoista, joiden määrittelyllä muodostuu palvelun kokonaiskuva ja samalla käsitys sen laatua synnyttävistä tekijöistä. Valinnat toimivat parhaimmillaan tilaajan, tuottajan ja palvelun vastaanottajan välisen keskustelun virittäjänä, laadun ohjauksen tukena ja yhteisen suunnittelun apuna.

Palveluiden käyttäjille suunnatun palvelukuvauksen muistilista 
Palvelukuvaus esittelee palvelun keskeisen sisällön kansantajuisesti ja innostavasti. Se sisältää tiedot, joita mahdollinen osallistuja tarvitsee tehdessään päätöstä osallistumisesta. Palvelukuvauksen pohjalta voidaan laatia esimerkiksi palvelun viestintämateriaaleja. 
 

Lisää tietoa Laatukriteeristöstä Innokylässä  (Innokylä.fi)

Päivitetty 17.12.2025