Päihdepalveluketju

Rajaus

Tässä palveluketjussa päihteillä tarkoitetaan alkoholia, huumeita ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Myös tupakan ja muiden nikotiinituotteiden käyttö on yhteydessä päihteiden käyttöön, mutta tupakkatuotteita ei tässä palveluketjussa käsitellä erikseen.

Mielenterveys- ja päihdepalvelut on pääsääntöisesti integroitu yhdeksi kokonaisuudeksi. Tämä palveluketju on kuitenkin aiheen laajuuden vuoksi rajattu koskemaan vain päihteitä. Päihde- ja mielenterveysongelmien yhteys on tärkeä tunnistaa ja määrittää palvelut asiakkaan kokonaistilanteen perusteella.

Ajantasaisuustiedot

  • Päivitetty kokonaisuudessaan 10.11.2023
  • Viimeisin muutos 19.12.2024

Palveluketjun päivitystarpeista ja toimimattomista linkeistä pyydetään ilmoittamaan: riitta.salunen@pirha.fi


  1. Ei päihdeongelmaa

  2. Elämänhallinnan ongelmia

  3. Päihdeongelma

  4. Päihdeongelman hoitoon sitoutuminen

  5. Elämänhallinta / päihteettömyys


Tarkistuslista

Palveluketjun arvioinnin ja juurrutuksen tueksi on tehty tarkistuslista. Tarkistuslistaa voi hyödyntää sekä yksikön toiminnan että työntekijän oman työn arvioinnissa yksittäisen asiakkaan kohdalla. 

Asiakkaan palvelupolut

Palvelupolkuihin on kerätty palveluun kuuluvat askeleet ja tapahtumat asiakkaiden näkökulmasta.

Työikäisen päihdekuntoutujan palvelupolku sosiaalisena kuntoutuksena

Palveluketjun tavoitteet

Palveluketjun tavoitteena on

  • lisätä ymmärrystä päihteiden käytön ennaltaehkäisyn ja varhaisen tunnistamisen merkityksestä
  • antaa välineitä päihdeongelman hoitoon ja päihteiden käyttäjän elämänhallinnan vahvistamiseen
  • turvata monipuoliset ja maantieteellisesti tasa-arvoiset palvelut 
  • vähentää palvelujärjestelmän pirstaleisuutta 
  • varmistaa asiakkaan sujuva siirtyminen palveluiden välillä ja hoidon/kuntoutuksen jatkuvuus 
  • varmistaa palvelun oikea-aikaisuus ja tarpeenmukaisuus
  • parantaa läheisten kuormittumisen huomioon ottamista 
  • lisätä vertaistukea ja kokemusasiantuntijuuden hyödyntämistä  
  • huomioida koko elämänkaari: eri elämän vaiheessa tarvitaan erilaista tukea ja mahdollisuuksia 
  • lisätä digitaalista tiedon ja palveluiden hyödyntämistä erilaiset asiakkuudet huomioiden

Palveluketjutyöryhmä

Saari Kaija, pj, palvelupäällikkö, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Asikainen Outi, osastonhoitaja, Pirha, Perhetukikeskus Päiväperho
Jahila Antti, osastonhoitaja, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Kekki Elina, sairaanhoitaja, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Luoto Kaisa, vastuualuejohtaja, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Makkonen Jenna, suunnittelija, Pirha, PirSOTE-hanke
Mathier Marcel, palvelupäällikkö, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Mikkola Anne, asiantuntija, Ehyt ry
Määttä Tiina, kehittäjäylilääkäri, Pihlajalinna 
Niemi Katri-Maria, päihdekuntoutusohjaaja, Pirha, Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Nieminen Niina, suunnittelupäällikkö, Pirha, Integraation toimialue
Risku Anu, ratkaisuasiantuntija, työkykykoordinaattori, Kela
Syrjämäki Merja, apulaisylilääkäri, Pirha, Tays 
Torkkeli Sari, apulaisylilääkäri, Pirha, Vastaanottopalvelut
Vaittinen Vesa, toiminnanjohtaja, Tampereen A-Kilta