Päivähoidon ja koulun rooli diabeteksen seurannassa
Vastuu lapsen diabeteksen hoidon toteuttamisesta on lapsen huoltajilla, joilla on myös ensisijainen vastuu henkilökunnan perehdyttämisestä lapsen diabeteksen hoitoon varhaiskasvatuksessa, esikoulussa ja koulussa. Diabetesta sairastavan lapsen tulee voida käydä päiväkotia/koulua muiden joukossa ja saada tarvitsemansa aikuisen tuki ja apu sairautensa hoitoon. Tavoite on, että kouluikäiset pystyisivät pistämään ateriainsuliinin tai annostelemaan ateriaboluksen insuliinipumpusta itse, mutta alakoululaiset tarvitsevat aikuisen apua mm. glukoositason seurannassa, insuliiniannosten muistamisessa, hiilihydraattien arvioimisessa, insuliiniannosten suunnittelussa ja liikunnan huomioimisessa. Osa alakoululaisista voi tarvita vielä aikuista pistämään insuliinit. Hyvätkään omat taidot eivät vähennä aikuisen avun ja tuen tarvetta!
Sosiaali- ja terveysministeriö STM on julkaissut vuonna 2010 diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta toimintamallin, jonka tavoitteena on kuvata, miten diabetesta sairastavan lapsen hoitoa tuetaan lapsen edun mukaisella tavalla koulupäivän aikana. TOIMINTAMALLI DIABETESTA sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta
Avun tarve koulussa on yksilöllinen, mutta pääsääntöisesti omahoitotaidot etenevät seuraavasti:
- Luokka-asteet 1-4: Aikuisen tuki yllä mainituissa tehtävissä on keskeinen. Koulunkäynnin ohjaajan apu on lähes aina perusteltu. Yleensä jaettu ohjaaja riittää, kunhan hän on helposti saatavilla lapsen avuksi, ja paikalla esim. ruokailutilanteissa ja liikuntatuntien alkaessa, mutta joskus voidaan tarvita luokassa olevaa ohjaajaa. Lapsen seurantaa voidaan helpottaa sensoriglukoosin etäseurannalla, mikäli ohjaaja ja perhe ovat tähän halukkaita.
- Luokka-asteet 5-6: Hoidon toteutus omatoimisesti yleensä sujuu, mutta aikuista tarvitaan muistuttelijana sekä tukena, jonka puoleen lapsi voi tarvittaessa kääntyä.
- Luokka-asteet 7-9: Hoidon toteutus omatoimisesti yleensä sujuu, mutta koulussa on tärkeää tietää lapsen diabeteksesta ja mahdollisten akuuttitilanteiden hoidosta.
Diabeteksen hoidon sujuminen päiväkodissa ja koulussa vaatii henkilöstöltä osaamista, selkeitä rooleja ja hyvää yhteistyötä vanhempien ja erikoissairaanhoidon kanssa.
Lääkehoidon suunnitelma ja lääkehoitolupa
Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2021 julkaisemassa Turvallinen lääkehoito Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen todetaan, että pitkäaikaisesti sairaan lapsen vaativamman lääkehoidon toteuttamiseksi (esim. Insuliinihoito) varhaiskasvatuksen työntekijä tarvitsee lapsi- ja lääkekohtaisen lääkehoitoluvan, joka edellyttää perehdytyksen ja lisäkoulutuksen lisäksi osaamisen varmistamisen näytöin. Edellytetään myös, että osaavaa henkilökuntaa on saatavilla aukottomasti (lomat, poissaolot, sijaisjärjestelyt). Sama koskee koulua, jos lääkityksen toteuttamisessa tarvitaan koulunkäynnin ohjaajan apua.
Diabetesta sairastavalle lapselle tehdään varhaiskasvatuksessa tai koulussa yksilökohtainen lääkehoidon suunnitelma, jonka laativat yhdessä lapsen vanhemmat ja henkilökunnan edustajat (varhaiskasvatuksessa lähihoitajat/opettajat, koulussa koulunkäynnin ohjaajat, tarvittaessa myös kuntoutusohjaaja Taysista voi auttaa koulussa lomakkeen täyttämisessä). Suunnitelman teosta vastaa varhaiskasvatuksessa yksikön esihenkilö ja koulussa rehtori, jotka tarkastavat ja hyväksyvät suunnitelmat.
Lääkehoitolupa edellyttää, että diabeteksen hoitoa toteuttavat henkilöt saavat asianmukaisen pistosopetuksen näyttöineen. Tämä toteutuu pääsääntöisesti lasten diabetespoliklinikalla diabeteshoitajien antamana. Pistoslupaan edellytetyt näytöt kirjataan uuteen lomakkeeseen, jonka työntekijän esihenkilö toimittaa allekirjoittavaksi Pirhan lääkärille (ayl Merja Hietanen/ Neuvolat ja kehitystä tukevat palvelut). Samaa lomaketta käytetään lupaa uusittaessa eli 5 vuoden enimmäisvoimassaoloajan tullessa täyteen. Useimmissa tilanteissa ei tällöin tarvita uusia näyttöjä, vaan lupa uusitaan, jos työntekijä on toteuttanut pistoshoitoa työssään säännöllisesti ja ongelmitta esihenkilön arvioimana. Tarvittaessa uusintanäytöistä voi olla mahdollista sopia myös terveydenhuollon koulutusorganisaatioiden kanssa. Myös insuliinipumpun käyttöä koskeva ohjaus (diabetespoliklinikalla/kuntoutusohjaajan toimesta) kirjataan lääkehoitolupalomakkeelle.
Pirkanmaan hyvinvointialueen uudet lääkehoitosuunnitelma- sekä lääkehoitolupalomakkeet ovat löydettävissä Pirkanmaan hyvinvointialueen intrasta, lomakereksiteristä. Lääkehoitolupa ihonalaisille pistoksille (varhaiskasvatus, koulu) Pirkanmaan hyvinvointialue. Yksityiskohtaisemmat hoito-ohjeet (esim. insuliiniannokset) tulevat vanhemmilta, joiden velvollisuus on informoida varhaiskasvatusta tai koulua annosten muuttuessa. Ohjeissa pyritään selkeyteen ja yksinkertaisuuteen (korkeintaan yksi A4-kokoinen lomake) eikä niitä tule liian tiheästi muutella. Insuliiniannosten suunnittelussa auttavat taulukot, insuliinipumpuissa käytetään annoslaskureita.
Nuoren tarpeet diabeteksen hoidon suhteen tarkennetaan yhdessä vanhempien, kouluterveydenhuollon ja diabetesta hoitavan yksikön kanssa. Erityisen tärkeää on huolehtia tiedon kulusta nuoren siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Vaikka nuori kykenisikin jo huolehtimaan diabeteksen hoidosta itsenäisesti, on erittäin tärkeää, että koulussa tiedetään hänen sairaudestaan ja että hänellä on tiedossaan henkilö/henkilöt, joiden puoleen voi pulmatilanteissa kääntyä.
Perusopetuslakiin tuli 1.8.2025 voimaan muutos, jolla rajoitetaan puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käyttöä koulussa. Useimmat diabetesta sairastavat koululaiset tarvitsevat puhelinta glukoosiseurannassa, osa myös insuliinipumpun käytössä. Tällöin mobiililaitteen käyttö on sallittu rehtorin tai opettajan luvalla oppitunnilla, ruokailussa ja välitunnilla terveydellisistä syistä. Lupaa varten hoitopaikassa on hyvä laatia yhdessä lapsen/nuoren ja vanhempien kanssa kirjallinen selvitys siitä, miksi ja missä tilanteissa lapsi tarvitsee mobiililaitettaan koulussa. On tärkeää huomioida, että mobiililaitteen poikkeava käyttö tapahtuu mahdollisimman vähän epämukavaa huomiota herättävästi.
Pitkäaikainen kirjallinen lupa, esimerkiksi koko lukuvuoden kattava tai toistaiseksi voimassa oleva lupa diabeteksen seurantaa varten, on hyvä kirjata koulun käytössä olevaan oppilastietojärjestelmään. Luvasta on hyvä informoida oppilasta opettavia ja ohjaavia tahoja siten, ettei oppilaan tarvitse osoittaa myönnettyä lupaa toistuvasti.
Taysin lasten diabetespoliklinikan rooli
Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle järjestettävä ohjaus ja pistosopetus
Taysin lasten diabetespoliklinikalla järjestetään varhaiskasvatuksen henkilökunnalle diabeteshoitajien antamaa ohjausta (mm. pistosopetusta, insuliinipumpun käytön ohjausta) tarpeen mukaan. Alkusyksystä ohjauksia järjestetään kahden viikon ajan joka päivä, mutta myös muulloin ohjauksesta sopiminen on mahdollista.
Kuntoutusohjaaja osallistuu tarvittaessa koulupalaveriin, kun lapsi tai nuori on palaamassa kouluun diabetesdiagnoosin jälkeen, ja tarvittaessa myöhemminkin (esim. ongelmatilanteiden ratkominen).
Nuorisopoliklinikan rooli
Nuorisopoliklinikan ensimmäisellä käynnillä voidaan käydä vanhempien kanssa keskustelua siitä, onko kouluterveydenhoito ollut mukana nuoren hoitojärjestelyissä. Kouluterveydenhoitajaan ja myöhemmin opiskelijaterveydenhoitajaan ollaan yhteydessä tapauskohtaisesti tarvittaessa eli lähinnä silloin, jos on erityisongelmaa ja pyritään valjastamaan kaikki mahdolliset tahot mukaan.
Päivitetty 9.9.2025