Tiedonkulku
Lähete
Hoitopalaute
Epikriisiohje ja hoitopalaute (vain Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle)
Hoitopalaute lähtee jokaisen käynnin jälkeen, kun potilaalle on tehty hoitoon muutoksia tai uusia linjauksia, potilaan luvalla potilaalle ja automaattisesti lähettäneelle lääkärille ja/tai terveyskeskukseen.
Digitaaliset palvelut
Monisairaan potilaan hoitoa pyritään tukemaan vastuuammattilainen nimeämällä. Yhteydenoton vaivattomuutta tuetaan hoidon jatkuvuutta turvaavilla digitaalisilla ratkaisuilla. Kaikki asukkaan digipalvelut on koottu OmaPirhaan.
Monisairaan potilaan hoidossa on oleellista ohjata potilasta omien voimavarojen tunnistamiseen, hyvinvointinsa ja itsehoitonsa tukemiseen. Hyvinvointia elintavoilla sivusto tukee hyvinvoinnin edistämistä ja palveluiden hakemista sekä OmaPirha digiklinikka -sovelluksen valmennusohjelmat voivat tukea esim. painon hallintaan tai tupakoinnin lopettamiseen. Mielenterveystalosta löytää tietoa, ja vaikka omahoito-ohjelmia esim. unettomuuteen tai ahdistukseen.
Monisairaan potilaan hoidon jatkuvuutta omatyöntekijään tuetaan digitaalisella kiireettömällä vietiyhteydellä: Yhteys terveydenhuollon omatyöntekijään -digipolulla. Polku löytyy OmaPirhasta tai OmaPirha digiklinikka –sovelluksesta ja polulle voi tallentaa myös omaseurannan tietoja tai saada herätteitä itsehoidon tueksi esim. verenpainetaudin hoitoon. Potilaan ja ammattilaisten yhdessä toteutettu Terveys- ja hoitosuunnitelma on luettavissa muiden terveystietojen tavoin OmaKannasta. Myös reseptien uusintaa suositellaan OmaKannan kautta, josta mobiilisovellus tulee käyttöön 6/2025.
OmaPirha sisältää asiakkaan omien tietojen tallentamisen, suostumustenhallinnan, ajanvarausten mahdollisuuksia, esitietolomakkeiden täyttämisen mahdollisuuden, sosiaalipalveluiden asioinnin ja hallinnon lomakkeiden täyttämisen mahdollisuudet. Maksuttomia hoitotarviketilaus on mahdollista tehdä digitaalisesti OmaPirhassa.
Äkillisissä terveyshuolissa OmaPirha digiklinikka on ensisijainen yhteydenottoväylä terveydenhuoltoon joko selaimella OmaPirhan tai OmaPirha digiklinikka -sovelluksen kautta. Digiklinikasta ohjataan hoidon tarpeen vaatiessa keskustelu omalle sote-asemalle.
OmaPirhassa näkee laskut ja laskujen maksukattokertymän, voi siirtää laskun eräpäivää ja saa yhteyden asiakasmaksutoimistoon kiireettömällä viestillä
Toistaiseksi erikoissairaanhoidon käynteihin ja Tays:ssa hoidettavien sairauksien asiointi tapahtuu OmaTays:ssa. OmaTays:ssa voi täyttää käyntiä edeltäviä lomakkeita, tarkastella ajanvarauksia, lähettää kiireettömiä viestejä hoitavaan yksikköön tai liittyä videovastaanotolle. Useisiin hoitojaksoihin voi liittyä digipolkuohjaus TaysPolku -sovelluksessa tai Sydänsairaalan OmaSydän tai Coxan Coxapolku -sovelluksissa.
Lisätietoa Pirhan digitaalisista palveluista löydät täältä.
Last modified 28.5.2025