Hyvinvointialue ottaa Suomi.fi-viestit vaiheittain käyttöön

Täysi-ikäiset, jotka käyttävät viranomaisten digitaalisia asiointipalveluja, saavat Suomi.fi-viestit automaattisesti käyttöönsä 12.1.2026 alkaen. Ne, jotka eivät käytä digitaalisia viranomaispalveluja, saavat jatkossakin postinsa kirjepostina.

Uutinen

Pirkanmaan hyvinvointialue siirtyy ensi vuonna vaiheittain kirjepostista kokonaan Suomi.fi-viesteihin. Tällä hetkellä viestejä lähetetään asianhallintajärjestelmästä sekä potilas- ja asiakasvastaavilta.

Katso video: 

Mitä on viranomaisposti?

Viranomaisposti on viranomaisten, kuten Kansaneläkelaitoksen tai Verohallinnon, lähettämää virallista postia. Myös hyvinvointialueiden lähettämä posti on viranomaispostia.

Jos sinulla on jo Suomi.fi-viestit käytössä, olet ehkä saanut esimerkiksi OmaVeroon liittyviä viestejä Verohallinnolta tai ilmoituksen äänioikeudesta Digi- ja väestötietovirastolta.

Ketä muutos koskee?

Muutos koskee niitä täysi-ikäisiä henkilöitä, jotka tunnistautuvat vahvasti viranomaisten digitaalisiin asiointipalveluihin. Näitä palveluja ovat esimerkiksi Traficom, OmaVero, OmaKanta, OmaPirha ja OmaKela.

Jos et käytä viranomaisten digitaalisia palveluja lainkaan ja käytät verkkoa vain esimerkiksi verkkopankkilaskujen maksamiseen ja uutisten lukuun, sinulle ei ehdoteta siirtymistä Suomi.fi-viesteihin. Saat viranomaisviestit silloin edelleen paperipostina.

Muutos ei koske henkilöitä, jotka ovat ottaneet jo Suomi.fi-viestit käyttöön. Muutos ei koske myöskään alaikäisiä eikä edunvalvonnassa olevia.

Mitä Suomi.fi-viestien saapuminen tarkoittaa käytännössä?

Suomi.fi-viestit on digitaalinen postilaatikko, johon viranomaiset lähettävät viestisi. Löydät sen Suomi.fi-palvelun ylävalikosta Viestit tai osoitteesta suomi.fi/viestit.

Seuraa Suomi.fi-viestejäsi säännöllisesti. Voit tehdä sen kahdella tavalla:

  1. Sähköpostin kautta
    • Ilmoita sähköpostisi ottaessasi Suomi.fi-viestit käyttöön.
    • Saat ilmoituksen aina, kun uutta viranomaispostia saapuu.
    • Lue sähköpostisi vähintään kerran viikossa
    • Voit muuttaa sähköpostiosoitteesi Suomi.fi-viestien asetuksissa.
  2. Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta
    • Sovellus on saatavilla Android- ja iOS-matkapuhelimille ja tableteille.
    • Hyväksy push-ilmoitukset, jotta huomaat saapuneet viestit heti.

Lisätietoa Suomi.fi-viesteistä: www.suomi.fi/viestit

Haluatko jatkossa viranomaispostini edelleen paperipostina?

Saat postisi edelleen paperipostina, jos et kuulu muutoksen kohderyhmään. 

Jos sinulla on jo muodostettu digitaalinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin, voit silti valita paperipostin. Voit tehdä muutoksen kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan Suomi.fi-viestien asetuksista tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun. 

Huomioi, että muutos on mahdollista vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026. Sitä ei voi tehdä ennakkoon.

Voiko alaikäinen saada Suomi.fi-viestejä?

Digitaalinen posti on monelle kätevä vaihtoehto. Viestit saapuvat nopeasti ja säilyvät tallessa Suomi.fi-palvelun postilaatikossa.

Myös alle 18-vuotiaat nuoret voivat ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. He tarvitsevat käyttöönottoon omat vahvan tunnistautumisen välineet, kuten verkkopankkitunnukset.

Vaihtoehtoisesti huoltaja voi ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön lapsen puolesta. Väestörekisteriin kirjattu laillinen huoltaja ei tarvitse erillistä valtuutta, vaan lapsen puolesta asiointi onnistuu yleensä automaattisesti.

Miten ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit täysi-ikäisen puolesta?

Täysi-ikäinen läheisesi voi antaa sinulle valtuuden Suomi.fi-viestien lukemiseen, lähettämiseen ja asetusten muokkaamiseen. Tähän tarvitaan Suomi.fi-valtuus sähköisten viestien hoitaminen. Valtuusasioita voi hoitaa osoitteessa suomi.fi/valtuudet.

Pirkanmaan lähitoreilta saat apua valtuutuksen tekemiseen. Avustetun Suomi.fi-valtuutuksen palvelu on suunnattu asukkaille, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia, osaamista tai välineitä tehdä valtuutusta itse Suomi.fi-verkkopalvelussa. Lue lisää: pirha.fi/avustettuvaltuutus

Tuoreimmat ajankohtaiset