Readspeaker

Valikkonäyttö

Omasuuntima

Omasuuntima

Omasuuntima

Suunta Omasuuntimasta ja kohti arjessa pärjäämistä

Omasuuntima on sähköinen kysymyksiin perustuva palvelu, jota sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas ja ammattilainen käyttävät yhdessä vastaanotolla tai sairaalassa. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset: asiakas arvioi omia voimavarojaan ja ammattilainen arvioi asiakkaan tilanteen haasteellisuutta. Kysymykset koskevat asiakkaan hoitoa, kuntoutusta tai terveys- ja hyvinvointiriskiä sekä arjessa pärjäämistä.

Omasuuntiman asiakkuuksia ovat omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus. Omasuuntima ehdottaa erilaisia polkuja eri asiakkuuksille. Omasuuntiman avulla asiakas ja ammattilainen suunnittelevat yhdessä hoidon ja palveluiden järjestelyt, kuten esimerkiksi yhteydenpitokeinot, ja omahoidon tuen.

Mitä hyötyä Omasuuntimasta on?

Omasuuntiman kysymykset auttavat asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan. Ammattilaiselle vastaukset tuovat apua asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen voimaannuttavalla tavalla. Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen.

Tutustu Omasuuntiman esittelyvideoon DigiFinlandin sivuilla: Omasuuntima-palvelu

Mistä Omasuuntima löytyy?

Omasuuntima on sähköinen palvelu osoitteessa omasuuntima.fi.

Miten Omasuuntimaa käytetään?

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas ja ammattilainen käyttävät Omasuuntimaa yhdessä vastaanotolla tai sairaalassa. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset, joiden tuloksena saadaan asiakkuus. Asiakas voi täyttää omat vastaukset myös ennen vastaanottoa vahvan tunnistautumisen kautta, aloite Omasuuntiman täyttämiseen tulee ammattilaiselta. Omasuuntima-palvelu ehdottaa asiakkuudelle sopivaa polkua.

Käyttöohjeet

Omasuuntiman häiriötilanneohje käyttäjille

Jos palvelu ei toimi tai sen toiminnassa on ongelmia, lähetä sähköposti osoitteeseen suuntima@pirha.fi.

Kirjaa sähköpostiin

  1. Kuvaus ongelmasta
  2. Oma tai sen työntekijän nimi, jolla ongelmatilanne on ilmennyt, organisaatio, sähköpostiosoite ja puhelinnumero

Kiireettömissä asioissa voit ottaa yhteyttä myös Omasuuntima-pääkäyttäjiin. 

Lisätiedot ja yhteydenotot

Kun haluat Omasuuntiman käytön osaksi oman työyksikkösi toimintaa, ota yhteyttä jatkuvan kehittämisen vastuuyksikköön. Lisätietoja antavat Riitta Salunen ja Marco Roth (etunimi.sukunimi@pirha.fi).

Vastuuyksikkö Pirkanmaalla: Integraation vastuualue, jatkuvan kehittämisen yksikkö

Suuntima-palvelu on kehitetty Kurkiaura-hankkeessa. Palvelua ylläpitää DigiFinland Oy.

Suuntiman asiakasesite (pdf)